ثروت ۳۱ میلیارد دلاری که با سه تشک بادی شروع شد!

شروع داستان شرکت

سال ۲۰۰۷ دو جوان هم خانه آمریکایی، برایان چسکی و جو گبیا دیگر حتی از پس اجاره آپارتمان مشترکشان در سانفرانسیسکو هم برنمی آمدند. شرایطی که شاید جوانان همسال آنها نه فقط در آمریکا که در هر شهر بزرگی در دنیا بسیار تجربه اش کرده اند.

راهکار این دو نفر برای رهایی از تنگنا این بود که اتاق زیرشیروانی خانه را تبدیل به فضایی قابل سکونت کنند و اجاره اش بدهند. اما برای همین کار تصمیم گرفتند از طریقی غیر از آگهی چسباندن به در و دیوار یا بر روی وبسایت های نیازمندی وارد عمل شوند. گبیا میگوید: نمیخواستیم روی سایت کریگزلیست وبگاهی برای طبقه بندی تبلیغات در مورد خرید، استخدام و انواع خدمات آگهی بگذاریم چون فکر میکردیم فضایش خیلی غیرشخصی است. غریزه کارآفرینی ما بهمان میگفت: وبسایت خودتان را بزنید! و ما هم همین کار را کردیم.

تصمیم دو رفیق برای راه اندازی سایت و اجاره فضای خالی آپارتمانشان مصادف شد با برگزاری یک کنفرانس طراحی در شهر و از آنجایی که هتل های در دسترس و آماده برای پذیرایی محدود بودند، این دو نفر وبسایت ساده ای طراحی کردند. تنها چیزی که در این وبسایت بود تصویری بود از فضای زیرشیروانی که به اتاق تبدیل شده بود. این اتاق به سه تشک بادی برای خواب مجهز شده بود و به مشتریان احتمالی وعده داده شده بود که صبح ها با صبحانه خانگی از آنها پذیرایی می شود.

با همین شیوه آنها توانستند سه مشتری اولشان را پیدا کنند که هرکدام بابت اقامتشان ۸۰ دلار به آنها پرداخت کردند. چند روز بعد شروع کردند به دریافت ایمیل هایی از سراسر دنیا، ایمیل هایی که از آنها پرسیده بودند خدماتشان در نقاط دیگری مثل بوینسآیرس، لندن و ژاپن از چه زمانی در دسترس خواهد بود؟!

گبیا میگوید: در فصل بهار همان سال ناتان بلچارکزیک، همخانه سابقشان را به کمک خواستند تا دست کسب و کار تخت بادی و را که پایه گذاری (Airbed & Breakfast) صبحانه کرده بودند بگیرد و از زمین بلندشان کند. برنامه افتتاح رسمی سایت جوری چیده شد که همزمان با برگزاری رویداد کنوانسیون ملی دموکراتیک آمریکا باشد، رویدادی که هر چهار سال یک بار به مدت چند روز شکل می گیرد و در جریان آن نامزد رسمی این حزب برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا معرفی می شود. برنامه این سه نفر این بود که بر روی کمبود فضای هتل ها و استفاده از موقعیت پیش آمده سرمایه گذاری کنند.

شرکت ۳۱ میلیارد دلاری

این سرآغاز داستان پایه گذاری «ایر بی ان بی» است که به عنوان یکی از معروفترین وبسایت های اجاره مکان های اقامتی در دنیا شناخته میشود. حالا با گذشت ۱۱ سال از زمانی که موسسان اولیه این وبسایت پول کافی برای پرداخت اجاره خانه خودشان نداشتند، آنچه به وجود آوردند تبدیل به وبسایتی شده است که بیش از ۵میلیون نفر در ۸۱ هزار شهر دنیا مکانهایی را که برای اجاره دارند در آن ثبت کرد هاند. این شرکت به کاربران این امکان را می دهد که مبل راحتی، اتاق یا کل یک خانه را برای اقامت به اجاره بگذارند و یا به اجاره بگیرند. از سال ۲۰۰۸ تاکنون که ایر بی ان بی کارش را آغاز کرده است، ۴۰۰ میلیون نفر از خدمات این سایت استفاده کرده اند. سال ۲۰۱۷ ارزش این شرکت ۳۱ میلیارد دلار تخمین زده شد.

خلاقیت در نگاه

اما فقط مدل کار شرکت ایر بی ان بی نبود که محل تردید سرمایه گذاران می شد. وقتی گبیا و چسکی که هردو فارغ التحصیل دانشکده طراحی رودآیلند بودند به دنبال سرمایه گذار برای شرکتشان می گشتند، سرمایه گذاران بالقوه نمی دانستند که علی رغم وجود بلچارکزیک که سابقه درخشانی در مهندسی تکنولوژی داشت، چقدر می توانند روی دو موسس دیگر که در عمل طراح بودند حساب باز کنند.

چسکی می گوید که برای خیلی ها دیدن پتانسیل شرکت دشوار بود چون فکر می کردند ما فقط بلدیم چیزها را قشنگ تر کنیم با وجود این به نظر می رسد که سابقه این دو نفر در طراحی بود که به خلاقیت شرکت ایر بی ان بی در یافتن راهکارهای غیرمنتظره کمک کرد، مانند طراحی کمپین غلات صبحانه ویژه انتخابات. توانایی این شرکت در نوآوری است که استراتژی کسب وکارش را هم رقم زده است.

  • دو صفحه از نشریه آینده نگر که مطلب بالا در آن چاپ شده است را می توانید از لینک زیر دانلود کنید:

معرفی airbib در نشریه آینده نگر

منبع: نشریه آینده نگر( ماهنامه اتاق بازرگانی تهران)

با ما همراه شوید:            

  • aparat
  • telegram
  • soroush
  • eitaa
  • Instagram
  • bale
  • hamsa
  • idpay

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *