بیمیتو ؛ کسب و کاری با ۱۲ هزار نماینده

به گزارش نویاب؛ حامد ولی‌پوری و دو ‌بنیانگذار دیگر بیمیتو یعنی آیدین و آرمین محمدحسینی که برادر هستند، دوستان خیلی قدیمی بودند و معمولا رفت‌وآمدهایی به خانه هم داشتند. در همین ساختمان و در طبقه منفی یک، دفتر کاری درست کرده بودند و در همان جا هم ایده بیمیتو را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که در حوزه بیمه خلأهایی وجود دارد.

بیمیتو ؛ کسب و کاری با ۴۰ هزار نماینده

آغاز بیمیتو

اردیبهشت ۹۵ بود و دیدند که در حوزه‌های مختلف نمونه‌های آنلاین بسیاری از کسب‌وکار راه‌اندازی شده بود اما در حوزه بیمه هنوز هیچ کسب‌وکاری ایجاد نشده. در همان زمان نمایشگاه بانک، بورس و بیمه در حال برگزاری بود و آنها برای بررسی هر چه بیشتر این حوزه، به تک‌تک غرفه‌های نمایشگاه سر زدند و با آنها صحبت کردند و البته همگی متفق‌القول می‌گفتند که چنین ایده‌ای در این صنعت جواب نمی‌دهد و غیرممکن است چون ما زیرساختی برای فروش آنلاین بیمه نداریم.

اما این صحبت ها هم در عزم آنها تاثیری نداشت. آن ها در بهترین زمان وارد این حوزه شده بودند و از اردیبهشت ۹۵ تا مرداد ۹۵ به دنبال گردآوری تیم و جذب سرمایه‌گذار بودند. برای همین مسئله هم فایلی به‌عنوان معرفی ایده بیمیتو و بازار صنعت بیمه و ظرفیت‌های حوزه آماده کردند. وقتی این فایل را به سرمایه‌گذار ارائه دادیم، پنج شش دقیقه بیشتر از ارائه نگذشته بود که از ایده خوشش آمد و قرار شد بین ۲ تا ۴ میلیارد تومان در ازای گرفتن بخشی از سهام، در بیمیتو سرمایه‌گذاری کند.

حمله بیمیتو به بخش سنتی

هنوز هم بخش‌های زیادی از صنایع ایران در اختیار سازمان‌های عریض و طویل دولتی قرار دارند که درهای خود را با قفل‌های آهنین بسته‌اند و حاضر نیستند رویه خود را تغییر داده و بخشی از کسب‌وکارشان را برون‌سپاری کنند، اما اگر قرار است اکوسیستم کماکان سر پا بماند، کسب‌وکارهای آنلاین‌ باید به این بخش‌های سنتی حمله‌ور شوند و سهم‌شان را بگیرند؛  کاری که بیمیتو در صنعت بیمه کرده و حالا با اعتمادبه‌نفس بالا توانسته وارد قرارداد با سازمانی چون تامین اجتماعی شود. هرچند فعلا فقط وارد بخش دفترچه‌های بیمه شده اما این امید وجود دارد که با ایجاد تجربه کاری مثبت، راه برای سایر استارت‌آپ‌ها هم باز شود تا بتوانند از سایر سازمان‌ها و ادارات بخشی از خدمات‌شان را به عنوان سرویس‌دهنده بگیرند.

بیمیتو ؛ کسب و کاری با ۴۰ هزار نماینده

صنعت ۴۰هزار میلیارد تومانی بیمه از جمله صنایعی است که ارتباط مستقیمی با سلامت عموم جامعه دارد. بخشی از آن مربوط به سازمان تامین اجتماعی است که حاضر شده دروازه ۲۵میلیونی دفترچه‌های بیمه را به روی شرکتی خارج از مجموعه‌اش باز کند.

البته حامد در این مورد می گوید: حقیقتاً تامین اجتماعی به سراغ ما آمد. این قضیه برمی‌گردد به نمایشگاه الکامپ سال گذشته که مدیرعامل تامین‌ اجتماعی هم در آن حضور داشت و وقتی بیمیتو و خدماتش را به او معرفی کردیم، خیلی استقبال کرد و خواست که همکاری‌هایی در این زمینه داشته باشیم. بعد از آن از سازمان تامین اجتماعی با ما تماس گرفتند و جلساتی را برگزار کردیم.

سازمان تامین اجتماعی انواعی از خدمات را دارد که همگی به صورت حضوری انجام می‌شود و کیفیت ارائه این خدمات هم خوب نیست، مانند صدور دفترچه تامین اجتماعی. این مشکلات را با ما در میان گذاشتند که اگر بشود این خدمات به صورت آنلاین ارائه شود. برای ما هم بخش دفترچه‌ها جذاب بود و پیشنهاد دادیم که روی این بخش کار کنیم.

ظرفیت صدور غیر حضوری ۲ میلیون دفترچه

ولی‌پوری ادامه می دهد: البته در ابتدا مخالفت‌هایی وجود داشت و می‌گفتند دفترچه فرایند خاصی دارد که حتما باید حضوری انجام شود. اما این حرف‌ها و مخالفت‌ها برای ما تازگی نداشت و به همین دلیل پا پس نکشیدیم. بنابراین گفتیم که این بخش را آنلاین می‌کنیم و در مقابل مقاومت زیادی که وجود داشت، کار را آغاز کردیم. ۴ ماه کار مطالعاتی انجام دادیم و با کارگزاری‌های مختلف صحبت کردیم و در نهایت پیشنهادها را به سازمان ارائه دادیم و آنها را متقاعد کردیم که می‌توان دفترچه را به صورت غیرحضوری صادر کرد.

ما این ظرفیت را داریم که تا سال آینده بیش از ۲میلیون دفترچه را به صورت غیرحضوری یا آنلاین صادر کنیم اما این امر به سازوکارهای سازمان تامین اجتماعی هم بستگی دارد و هنوز حساسیت‌های زیادی نسبت به اینکه شرکتی بیرون از سازمان دارد چنین کاری را انجام می‌دهد، وجود دارد. البته الگوی استفاده مردم از خدمات غیرحضوری هم به سرعت به الگوی استفاده آنلاین تبدیل نمی‌شود و این امر هم زمان‌بر است.

چرا بیمه؟

شاید برای شما هم این سوال مطرح شده که چرا اینها صنعت بیمه را برای چنین کسب و کاری انتخاب کرده اند. ولی پوری در پاسخ به این سوال می گوید: این بازار در ایران به لحاظ بزرگی، بسیار جذاب است و گردش مالی ۴۰هزار میلیارد تومانی در سال دارد. همچنین سالانه در ایران ۵۰میلیون انواع بیمه‌نامه صادر می‌شود که به جذابیت این بازار اضافه می‌کند.  با این حال عدد بسیار کوچکی از آن آنلاین شده و کمتر از یک درصد است؛ یعنی حدود ۴۰۰میلیارد تومان.

دام ۳۰ میلیونی پیش پای ولی پوری

او درباره وضعیت کنونی خود می گوید: وضعیت اینقدر امیدوارکننده است که من حاضر نیستم جایم را با هیچ فردی در دنیا عوض کنم. من موقعیت خیلی خوبی در گلدیران داشتم و با اینکه در سال۹۴، حقوق ماهانه ۵ میلیونی می‌گرفتم، تنها به خاطر بیمیتو از آنجا بیرون آمدم. الان همکارانم در گلدیران تا ۳۰میلیون تومان حقوق ماهانه می‌گیرند اما من ریسک کردم و الان راضی‌ام.

حتی تا الان روند کار اینقدر مثبت بوده که هیچ‌گاه احساس شکست نکرده‌ایم. البته روزهایی بوده که برای دیدن یک نماینده بیمه ساعت‌ها انتظار کشیده‌ام و آنها وقتی برای دیدار با من اختصاص نداده‌اند، اما الان به‌‌راحتی با مدیران عامل شرکت‌های بیمه جلسه برگزار می‌کنیم و بیمیتو را به رسمیت می‌شناسند.

بیمیتو از یک شرکت سه‌نفره به مجموعه‌ای با بیش از ۴۰عضو تبدیل شده و ۴۰ تا ۵۰ نماینده بیمه داریم که مستقیما با بیمیتو همکاری می‌کنند و درآمد بسیار خوبی از کسب‌وکار ما دارند. مثلا نماینده‌ای داریم که ماهانه تا ۳۰میلیون تومان از همکاری با بیمیتو درآمد دارد. این اتفاقات مثبت در همین اکوسیستم ایران رخ داده و به همین دلایل هم باید امیدوار باشیم. در واقع الان داشتن روحیه مثبت مهم‌ترین نیاز اکوسیستم است.

کسب و کاری با ۱۲ هزار نماینده

ولی پوری اعلام می کند: حدود ۴۰هزار نماینده بیمه در ایران داریم. ما در سامانه بیمیتو حدود ۱۲ هزار متقاضی همکاری داریم؛ یعنی حدود ۲۶درصد از نماینده‌های بیمه خواهان همکاری با بیمیتو هستند. الان مقاومت کمتری نسبت به همکاری با کسب‌وکارهای آنلاین وجود دارد.

بیمیتو ؛ کسب و کاری با ۴۰ هزار نماینده

 این واقعیت هم وجود دارد که بیمه محصولی است که باید فروخته شود و مشتری نمی‌آید آن را بخرد؛ یعنی باید معرفی و مزایایش بازگو شود. ما هم مدل جدیدی از بازاریابی را در حوزه بیمه ارائه می‌کنیم.

یکی از دلایل پایین‌ماندن ضریب نفوذ در ایران هم به این دلیل بود که همه شبکه فروش بیمه‌ای ایران به سمت فروش بیمه‌ای رفت که اجباری بود و مشتری به دنبالش می‌آمد. بنابراین هیچگاه بازاریابی جدی برای فروش بیمه‌های غیراجباری در پیش نگرفتند و به همین دلیل هم فرهنگ بیمه در ایران نهادینه نشده است. در

 حالی که ضریب نفوذ بیمه از شاخص‌های توسعه‌یافتگی هر کشوری است.  افزایش ضریب نفوذ بیمه یک فرصت جذاب را هم ایجاد می‌کند؛ مثلا اگر بخش بزرگی از فروش بیمه به سمت آنلاین‌شدن حرکت کند، بخش بسیار بزرگ‌تری از بازار که کماکان قابلیت فروش آفلاینش حفظ می‌شود و احتمالا آنلاین هم نمی‌شود، به دست شبکه فروش حضوری و فیزیکی می‌افتد و آنها می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و بازارشان را بزرگ‌تر کنند.


برامون مهمه بدونیم نظر شما درباره این مطلب چیه؟ لطفا به این مطلب امتیاز بدهید: ( شما اولین نفر هستید که امتیاز می دهید Loading...)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *