آشنایی با زبان بدن علاوه بر اینکه در زندگی شخصی به درد می خورد، در راه اندازی کسب و کار هم به آن نیاز داریم. به خصوص زمانی که زمان مذاکره با سرمایه گذار، شرکا یا مشتریان می رسد این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می کند. وقتی ارتباطی برقرار میکنید تا محصولتان را به فروش برسانید، باید اطمینان و آرامش را در خودتان به نمایش بگذارید. اگر این کار را نکنید، طرف مقابل متوجه میشود و آنچنان که باید، به شما اعتماد نمیکند و برایتان ارزش قائل نمیشود.
تحقیقات نشان می دهد در سخنرانی یا صحبت دو طرفه، سه عامل در میزان موثر بودن ارتباط موثر است؛ کلام، لحن و زبان بدن. از بین این عوامل، زبان بدن با ۵۵ درصد تاثیر بیشترین نقش را در برقراری ارتباط موثر ایفا می کند. در ادامه با نکاتی در مورد زبان بدن آشنا می شویم:
اشتباهات رایج
انداختن پاروی پا در هنگام مذاکرات کاری
در هنگام مذاکرات هر گاه یکی از طرفین یا هر دو ی آنها پاهای خودرا روی هم می اندازند نشانه این است که وارد مرحله جدیدی از مذاکره می شوید , مرحله ایی که امکان تفاهم کمرنگ می شود . اگر انداختن پا روی پای دیگر با گذاشتن دستها در زیر بغل بصورت ضربدر همراه باشد اوضاع وخیم تر است و باید یک فکر جدی برای تغییر وضعیت انجام دهید تا طرف مقابل از حالت تدافعی خارج شود.
اجتناب از ارتباط چشمی
در حوزه زبان بدن، عدم ایجاد ارتباط چشمی می تواند تاثیر منفی داشته باشد. این حرکت ممکن است نشان از عدم اعتماد به نفس، صداقت یا دانش شما و یا رد موضوع مورد بحث باشد و کاملاً غیر حرفه ای محسوب می شود. ایجاد و حفظ تماس چشمی حداقل برای ۳ثانیه، می تواند ارتباط بهتری بین شما و مخاطبتان ایجاد کند.
نگاه کردن به ساعت
اگر عادت دارید که مدام به ساعتتان نگاه کنید، بهتر است ساعتتان را درآورید، یا اگر نیاز است با لباستان آن را بپوشانید یکی دیگر از اشتباهات رایج زبان بدن را مرتکب شده اید. این زبان بدن شما ممکن است نشان دهنده بی علاقگی، میل به ترک کردن، بی ارزش شمردن افراد حاضر و بی توجهی به اتفاقی که در حال رخ دادن است، باشد.
ژست بد
ژست بد می تواند معانی مختلفی داشته باشد که بیشترین برداشت آن منفی است. زمانی که می خواهید به کسی آدرس بدهید یا کسی می خواهد به شما آدرس بدهد، باید یا به حال ایستاده یا به حالت نشسته، سرتان را مستقیم به سمت بالا بگیرید. بدنی خمیده(قوز) با گردن و شانه های افتاده می تواند نشان دهنده این باشد که یا شما اعتماد به نفس ندارید، خسته اید و یا تمایلی به برقراری ارتباط ندارید.
حالات صورت اغراق آمیز
حالت های اغراق آمیز صورت و سر تکان دادن بیش از اندازه می تواند از سوی طرف مقابلتان بد برداشت شود. بهتر است برای موافقت و مخالفتتان از کلمات استفاده کنید. اگر می خواهید نکته ای را یادآوری کنید، بهتر است به جای اینکه سرتان را تکان دهید، دستانتان را حرکت دهید و یا شانه هایتان را بالا بیاندازید، با بیان جمله یا کلمات به طرف مقابل مقصودتان را برسانید.
عبوس بودن
از اشتباهات رایج زبان بدن اخم کردن است. اخم صورت این پیام را می رساند که شما ناراضی، عصبانی و یا ناراحت هستید. ممکن است اخم حالت دائمی صورت شما نباشد و به طور مقطعی بر روی صورتتان نقش ببندد، اما اگر دیگران این را در رابطه با شما و شرایطی که ممکن است پیش آمده باشد، ندانند، ممکن است نسبت به شما به طور کلی قضاوت بدی کرده و به راحتی از شما صرف نظر کنند. به یاد داشته باشید لبخند می تواند حس مثبتی از شما به دیگران منتقل کند.
نزدیکی بیش از حد
این می تواند نقض حریم خصوصی افراد باشد. اگر فاصله تان از یک گام بزرگ کمتر باشد، این باعث می شود تا دیگران احساس خوبی نسبت به شما و شرایط و فضای موجود نداشته باشند و می تواند به عنوان نشانه ی ترس و تجاوز قلمداد گردد.
بهترین حتلت صبحت
زاویه نشستن
بهترین شیوه قرار گرفتن در کنار هم با زاویه نود درجه است نه مستقیم در روبروی هم و به همین لحاظ بهترین میـز برای مذاکـره یک میز گـرد است نه میز چهـارگوش. هنگامی به سخنان دیگران گوش می دهید با کمی خم شدن به جلـو در صندلی، به طرف مقابل نشان دهید که به سخنانش توجه دارید و علاقمندید ولی مراقب باشید که در این کار افراط نکنید و بیش از هفتاد وپنج درجه خم نشوید چون با این کار طرف مقابل را در تنگنا قرار میدهید و بعید نیست که وی به شکل تدافعی دست ها را زیر بغل قرار دهد.
توجه داشته باشید که خیلی زیاد کج شدن به سمت جلو هم ممکن است باعث شود در حال التماس به نظر برسید و خیلی به عقب کج شدن هم ممکن است شما را سلطهگر نشان بدهد.
ارتباط چشمی
اگر در طول جلسه با مشتری ارتباط چشمیِ بسیار کمی برقرار کنید، احتمالا او تصور میکند حواستان پرت است یا اصلا به آنچه میگوید بیعلاقه هستید. به همین شکل، اگر وقتی هم که خودتان صحبت میکنید ارتباط چشمی با طرف مقابل برقرار نکنید، ممکن است او فکر کند صادقانه صحبت نمیکنید و در نتیجه بعید است به شما اعتماد کند.
در طول جلسات فروش، با مشتری ارتباط چشمی برقرار کنید و مطمئن شوید که حالت چهرهتان آرام و راحت است. افراط در تماس چشمی هم موجب اعمال فشار به طرف مقابل و کاهش آن نمایانگر عدم اعتماد به سخنان او یا عدم تمایل به شنیدن بقیه آنهاست.
بدن و دستها
شیوهی قرار گرفتن دستها و بدنتان چیزهای زیادی دربارهی آنچه در ذهن دارید بیان میکند. دست به سینه بودن نشانهی حالت تدافعی است. اگر عادت کردهاید همیشه دست به سینه باشید، با قرار دادن دستهایتان روی پاها هنگام گوش کردن، این عادت را ترک کنید.
چه پشت میز نشسته باشید و چه ایستاده باشید، در هر صورت طرز قرار گرفتنتان مهم است. پس به حرف بزرگترها گوش کنید و پشتتان را صاف نگه دارید. آویزان کردن سر یا خم کردن شانههایتان ممکن است باعث شود خسته و نامطمئن به نظر برسید. پشت و سینهتان را باید صاف نگه دارید.
دستهایتان را جایی نگه دارید که دیده شوند. فرو کردن آنها در جیب باعث میشود طرف مقابل فکر کند بیخیال هستید و یا چیزی را پنهان میکنید.
آنها را باز نگه دارید و کف دستها را هم نشان بدهید تا پذیرا و دوستانه به نظر برسید. در ضمن همیشه از مشت کردن دستها اجتناب کنید.
تطبیق و انعکاس
شیوهی ایدهال برای به تصویر کشیدن خودتان در جلسات بازاریابی و تعاملات کاری، رفتار مطابق و شبیه به زبان بدن طرف مقابل است. با انعکاس حرکات و وضعیت مشابه با مشتریتان، باعث میشوید او آرامش داشته باشد و در طول جلسه، تا جای ممکن احساس راحتی کند. اما مرز باریکی بین انعکاس رفتار و تقلید وجود دارد. مسلما هیچکس دوست ندارد دیگران ادایش را در بیاورند. پس باید مراقب باشید.
حالت های مختلف نشستن
برامون مهمه بدونیم نظر شما درباره این مطلب چیه؟ لطفا به این مطلب امتیاز بدهید: ( )
با ما همراه شوید: