درآمد زایی با تولید محتوای حرفه ای در ” چطور “

به گزارش نویاب؛ آرمان والی، مدیرعامل و هم‌بنیانگذار سایت «چطور» متولد ۶۴ و فارغ‌التحصیل رشته‌ مکانیک و رشته ام‌بی‌ای از دانشگاه صنعتی شریف است. از سال ۹۴، کار روی چطور را آغاز کرده‌اند و ۱۲ اردیبهشت ۹۵، این کسب‌وکار راه‌اندازی شده است. آرمان سابقه کار در گروه راکت اینترنت، همشهری و زومیت را هم دارد. نخستین جایی که کار کرده، شرکت تدبیر‌گستران بوده است. کارش این بوده که هم مدیر پروژه بوده و هم مدیر توسعه کسب‌وکار آن شرکت. در زومیت مشاور کسب‌وکار و مشاور محتوا بوده است. 

درآمد زایی با تولید محتوای حرفه ای در چطور ۱

بازاریابی محتوایی در چطور

وی در مورد انگیزه اش از راه اندازی “چطور” می گوید: یکی از مواردی که می‌خواستیم پایه‌ریزی کنیم، بازاریابی محتوایی و ایجاد جامعه هدف مشخص بود، چون اگر در قدم نخست این ‌کار را می‌کردیم، برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای بعدی‌مان می‌توانستیم به خوبی از این بخش کمک بگیریم. چرا‌که هر کسب‌وکاری برای اینکه بتواند رشد قابل توجهی را تجربه کند، در سال نخست باید چند صد میلیون تومان برای بازاریابی هزینه کند. بنابراین اگر حوزه بازاریابی محتوایی را راه‌اندازی می‌کردیم، کمک زیادی به ما می‌کرد و بعدا همین‌طور هم شد.

در این زمینه چند پروژه آموزشی را در حوزه‌های سلامت، توسعه فردی و… آغاز کردیم. در آن زمان ما متوجه این نکته شدیم که هیچ مرجع فارسی وجود ندارد که در این زمینه‌ها پاسخگوی فارسی‌زبانان باشد و جزئیاتی را در مورد آنچه به آن اشاره کردم، در اختیارشان قرار دهد. در این زمینه افرادی با تخصص موشن‌گرافی، گرافیک، محتوا و… استخدام کردیم و می‌خواستیم هر چه سریع‌تر به زمان راه‌اندازی برسیم.

سختی های کار

اصولا حوزه تولید محتوا مسئله‌ای نیست که با چند جست‌وجو بتوان اصولش را فراگرفت. بنابراین باید خودمان تشخیص می‌دادیم که یک مقاله استاندارد، چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد، چه تخصص‌هایی باید روی آن پیاده‌سازی شود و… بنابراین شاید ۱۰مرحله را برای بررسی یک متن در نظر گرفتیم.

یعنی هر نفر متن را از یک منظر بررسی کند؛ یک نفر تنها متخصص عکس‌ها بود، یک نفر متخصص تیترها، یک نفر ویرایش معنایی می‌کرد و یک نفر ویرایش نگارشی و… تا جایی که برای هر تغییری، فکر اساسی می‌شد و می‌شود. کما اینکه در سطح دنیا برای تغییر هر پیکسلی فکر می‌کنند و با برنامه‌ریزی و آزمایش‌های گوناگون این کار را انجام می‌دهند، اما در ایران کمتر به تجربه کاربری اهمیت می‌دهند و ما اگر می‌خواستیم در این زمینه با قدرت وارد شویم، باید به جزئیات و ریزترین مسائل حساسیت نشان می‌دادیم. این کار هزینه بالایی برای ما داشت و حجم تولیدمان پایین آمد اما نتیجه خوبی برای‌مان داشت.

محتوای آنلاین برخلاف تصور رایج، بسیار تخصصی است و دارای ظرایف و ریزه‌کاری‌های بسیاری است و رعایت یا عدم رعایت هر نکته‌ای می‌تواند تفاوت معناداری ایجاد کند. سعی و خطای زیادی داشتیم اما در نهایت هر کدام از نیروها در زمینه کاری‌شان رشد کردند و به افراد متخصصی تبدیل شدند.

چطور چه محتوایی تولید می کند؟

محتوا در زمینه آموزش‌های مختلف به‌ویژه آموزش‌های فردی مد‌نظر ما بود. مثلا آموزش در زمینه اعتماد به نفس، موفقیت، سبک زندگی، کسب‌وکار و… از دیگر حوزه‌هایی بود که فکر می‌کردیم به تولید محتوای حرفه‌ای نیاز دارد. در این زمینه‌ها محتوای ویژه‌ای تولید نشده و مردم ما با فقر محتوایی مواجه هستند.

دلیل این امر هم این است که در نظام آموزشی ما تاکیدی روی فرد و انسان‌شناسی وجود ندارد. بنابراین محتوایی هم برای این مقوله تولید نشده است. در مورد اینکه اعتماد به نفس چیست و کجا به کار می‌آید، در مورد رفتار و شیوه‌های برقراری ارتباط و کلا هر آنچه به روابط بینافردی مربوط است، محتوای حرفه‌ای خیلی کم تولید شده است.

مثلا آموزش و پرورش باید بخشی از تولید محتوای مربوط به روانشناسی و روابط بینافردی را تقبل کند اما این کار را نکرده است؛ یعنی در آموزش و پرورش به کسی یاد نمی‌دهند که در جامعه چه رفتاری داشته باشد و چگونه با آدم‌ها ارتباط برقرار کند.

در کنار این مسائل، به ادبیات، لحن و زبان محتوا هم توجه ویژه‌ای داشتیم که برای عموم قابل هضم باشد. البته منابع انسانی که بتواند این محتوا را تولید بکند هم زیاد نبود، بنابراین با آزمون و خطا و تلاش به چنین نیروهایی رسیدیم؛ یعنی آدم‌ها و «چطور» در کنار هم رشد کردند.

۱۰۰ کارشناس تولید محتوا!

این ما هستیم که باید محتوای جذاب به خواننده بدهیم نه اینکه انتظار ‌داشته باشیم ‌هر متنی جذابیت خوانده‌شدن را داشته باشد. الان ما در «چطور» نزدیک به ۱۰۰ نفر روی مطالب محتوا کار می‌کنند و حتی ۶ نفر سردبیر هستند و حدود ۱۰ نفر هم کارهای ویدئویی و فنی را انجام می‌دهند؛ یعنی بیش از ۱۰۰ نفر کار می‌کنند که وب‌سایتی با رنک «چطور» ایجاد شود.

درآمد زایی با تولید محتوای حرفه ای در چطور ۱

مدیران رسانه‌های آفلاین نهایت ذهنیتی که در مورد سرمایه‌گذاری روی وب‌سایت‌شان دارند، بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان است. این رقم هیچ نوع رقابتی نمی‌تواند ایجاد کند چون رقیبان گردن‌کلفتی در حوزه آنلاین ایجاد شده‌اند که برای دیده‌شدن هزینه می‌کنند و رفتار فنی و حرفه‌ای دارند.

بازار محتوا

من حتی دلیل پایین‌بودن سرانه مطالعه در ایران را که بعضا می‌گویند ۲ دقیقه است، متوجه عدم بازاریابی درست در بازار کتاب و به‌طور کلی حوزه تولید محتوا می‌دانم. اصلا این نگاه که باید برای معرفی محتوا، هزینه شود، در ایران ایجاد نشده و اصولا مفاهیم جدید فروش و بازاریابی به این حوزه ورود نکرده است. در حالی که در سطح جهان، هزینه بسیاری برای برندینگ کتاب‌ها می‌شود و شرکت‌های بزرگ و حرفه‌ای برای فروش کتاب ایجاد شده است، چون محتوا هیچگاه نمی‌میرد؛ یعنی محتوا موجودی زنده است که همیشه می‌توان براساس آن بازار خوبی ایجاد کرد.

۲۰۰ هزار بازدید کننده روزانه

چطور در حال حاضر به ۲۰۰هزار بازدیدکننده در روز رسیده‌ است. درآمدزایی آن هم  یکی بحث تبلیغات است که در «چطور» انجام می‌شود و مدیریت در یکتانت انجام می‌شود، فروش محتوا و اسپانسرکانتنت راه دیگر درآمدزایی «چطور» است و سرویس‌ها و خدمات سئو که از طریق شرکت نبض‌نو به شرکت‌های دیگر ارائه می‌شود. در واقع این هلدینگ در کنار هم این خدمات و سرویس‌ها را ارائه می‌کند و از این طریق درآمدزایی دارد. البته راه‌های درآمدزایی دیگری همچون کتاب‌های آموزشی هم وجود دارد که در بخش‌های کوچک‌تر در حال درآمدزایی هستند.

ظرفیت بازار تولید محتوا

می‌توانم بگویم که این بازار به اندازه‌ای ظرفیت‌های بزرگی دارد که حتی در آمریکا هم کم‌کم در حال درک ارزش این بازار هستند و مثلا شرکت اپل به‌تازگی به خرید فیلم و سریال اقدام کرده و نویسنده و کارگردان استخدام کرده است؛ یعنی به ‌طور اساسی به سراغ محتوا رفته است. یا والت‌دیزنی الان نگران نت‌فلیکس است که به‌تازگی فاکس را خریده است. نت‌فلیکس فاکس را تنها به خاطر محتوایش می‌خرد و نه به خاطر تکنولوژی یا حتی آد‌م‌هایش.

حتی می‌توان شبکه‌هایی مانند بی‌بی‌سی را مثال زد که صدها میلیون دلار هزینه می‌کند تا یک مستند سرگرمی مثلا در مورد پرندگان بسازد. این کار را تنها برای به دست آوردن یک اصل مهم انجام می‌دهد؛ اصلی که تنها با تولید محتوا به دست می‌آید؛ اصلی به نام جلب اعتماد مخاطبان، چون محتوا یکی از کوتاه‌ترین راه‌ها برای رسیدن به اعتماد است.

بر اساس تخمین‌، اندازه فعلی بازار محتوا، حدود ۱۰ میلیون دلار است؛ یعنی شاید کمتر از ۱۰۰میلیارد تومان باشد. البته همین رقم موارد مختلفی را شامل می‌شود.


برامون مهمه بدونیم نظر شما درباره این مطلب چیه؟ لطفا به این مطلب امتیاز بدهید: ( شما اولین نفر هستید که امتیاز می دهید Loading...)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *