سینماتیکت چطور سینماها را قبضه کرد؟

به گزارش نویاب؛ با وجود همه مشکلات در حال حاضر سینماتیکتی که با ۴ نفر کارش را شروع کرده بود، الان یک تیم ۳۵ نفره دارد و از بازار ۲۲۰میلیاردی فروش بلیت سینما در ایران، سهم ۴۰درصدی کسب کرده است. البته این سهم در مورد بازار تهران به ۶۰درصد هم می‌رسد.

استارتاپ سینماتیکت (cinematicket)همچنین با مشکلاتی چون جناح‌بندی‌بودن سینما، عدم پذیرش تیم‌های جوان و خلاق از طرف بدنه سنتی و قدیمی سینما، تعداد کم سالن‌های سینمایی در ایران، استقبال اندک مردم ایران از سینمارفتن، قیمت ثابت بلیت‌ها و عدم اجازه برای ارائه تخفیف به مشتریان و سایر کارهایی که می‌توان برای بیشترشدن سهم و بزرگ‌ترکردن بازار انجام داد هم روبه‌رو بوده است.

۲ سال پیاپی است که فروش بزرگ‌ترین رویداد سینمایی ایران یعنی جشنواره فیلم فجر بر عهده سینماتیکت بوده و توانسته به عنوان یک استارتاپ رضایت مسئولان را جلب کند.

به گفته بنیانگذار سینما‌تیکت علی‌اصغر ترکیان این استارتاپ همیشه یک فروشنده آنلاین بلیت سینما باقی نخواهد ماند و برنامه جدی برای ورود به حوزه سالن‌داری و سینماداری دارد. ضمن اینکه این استارتاپ در سال ۹۵ با واگذاری کمتر از ۵۰درصد از سهامش به شرکت صباایده، جذب سرمایه کرده است.

سینما‌تیکت چگونه ایجاد شد؟

ترکیان در مورد آغاز کار خود گفت: از سال ۹۰ با بررسی‌هایی که در فضای وب داشتم، متوجه شدم که در کشورهای مختلف جهان فروش بلیت سینما به صورت آنلاین انجام می‌شود. خرید آنلاین در مورد هر کالایی در سال ۹۰ خیلی جانیفتاده بود. در حوزه سینما هم فروش آنلاین بلیت اصلا وجود نداشت. به‌ویژه در مورد سینماداران که تصورشان از فروش بلیت، تشکیل صف‌های عریض و طویل پشت باجه بلیت‌فروشی سینماها بود.

من به دفتر سینماهای مختلف می‌رفتم و روند فروش آنلاین بلیت را برای‌شان توضیح می‌دادم، اما زیر بار نمی‌رفتند و به نوعی برنامه ما را پس می‌زدند.

سینماتیکت چطور سینماها را قبضه کرد

بعد از مذاکرات زیادی که با چندین سینما داشتم، در نهایت مدیریت سینما‌ آزادی که از دانش روز آگاهی داشت، قبول کرد که فروش بلیت این سینما به صورت آنلاین انجام شود؛ یعنی کار ما از سینما آزادی شروع شد.

البته در این کار سابقه هم داشتم. در همان سال‌های دانشجویی برای فروش بلیت حضوری جشنواره فجر، نرم‌افزاری به نام «انبار» نوشته بودم که آنلاین نبود و به صورت حضوری باید بلیت خریداری می‌شد. همین علاقه‌مندی موجب شد که به سمت راه‌اندازی سینماتیکت سوق داده شوم.

ما ۴ نفر بودیم که کار را شروع کردیم و الان یک تیم ۳۵ نفره داریم. آن موقع خیلی کسب‌وکارمان کوچک بود و هر کدام یک گوشه کار را گرفته بودیم. مثلا من برنامه‌نویسی می‌کردم، یک نفر کارهای طراحی‌ را انجام می‌داد و ۲نفر هم پشتیبانی را بر عهده داشتند.

مدل کار سینماتیکت

مدل کار به این صورت است که ما یک نرم‌افزار فروش داریم که در سینماها نصب شده و در هر سینما یک دیتابیس داریم و یک سرور مرکزی که سینماها برنامه روزانه خود را در این برنامه‌ای که ما برای‌شان تعریف کرده‌ایم، قرار می‌دهند و مشتریان روی سایت، برنامه سینماها را می‌بینند و در زمان انتخاب صندلی، ما دوباره به دیتابیسی که در سینما وجود دارد، وصل می‌شویم و مشتری محل صندلی خود را انتخاب می‌کند.

بعد یک کد رزرو دریافت می‌کند و به کیوسک‌هایی که طراحی کرده‌ایم و در اکثر سینماها وجود دارند، مراجعه می‌کند و بدون مراجعه به گیشه سینماها، کد رزرو را که از سینماتیکت دریافت کرده‌ است، وارد می‌کند و بلیت کاغذی برایش صادر می‌شود.

سبک زندگی در شهرهای بزرگ و ترافیک یکی از دلایلی است که مردم سینما‌تیکت را به عنوان مرجعی برای خرید بلیت سینما استفاده می‌کنند تا از صف‌های طولانی خرید بلیت از باجه‌های سینماها دوری کنند. سود ما هم از خرید مردم حاصل می شود یعنی براساس قیمت بلیت، درصدی را به‌عنوان کارمزد دریافت می‌کنیم.

توجه به مشتریان ثابت

البته ما باشگاه مشتریان را داریم. الان در سینما تیکت ۶۰۰ هزار عضو ثبت‌نام شده داریم که برای این افراد از سود خودمان امتیازهایی برای مشتریان در نظر می‌گیریم. هر نفری که عضو می‌شود، به ازای هر هزار تومان خرید، یک امتیاز دریافت می‌کند.

این امتیازها که جمع می‌شود، دو حالت ایجاد می‌شود؛ مشتریان هم می‌توانند با امتیازات‌شان کوپن تخفیف برای خرید بلیت سینما دریافت کنند یا اینکه از محصولات و خدمات بیش از ۵۰ کسب‌‌وکار آنلاین که با آنها ارتباط داریم و کد تخفیف رد و بدل می‌کنیم، استفاده کنند.

مثلا کد تخفیف فیلیمو، دیجی‌استایل و… دریافت می‌کنند، اما همه این تخفیف‌ها را ما از سود خودمان می‌پردازیم.

سینماتیکت چطور سینماها را قبضه کرد

تجربه موفق در جشنواره فیلم فجر

فروش بلیت فیلم‌های جشنواره فجر با فروش بلیت سینما در طول سال متفاوت است، چون تعداد سالن‌ها محدود است (حدود ۲۳ سالن و ۳۰ فیلم) و تنها در تهران برگزار می‌شود. بسیاری از افرادی هم که در طول سال سینما نمی‌روند، می‌خواهند طی این ۱۰ روز به جشنواره بیایند و فیلم‌ها را ببینند. بنابراین حجم درخواست زیادی روی تعداد محدودی فیلم وجود دارد.

نظم دادن به این روند کار سختی است. سال قبل از ما وب‌سایت دیگری این مسئولیت را برعهده گرفت که همان روز نخست به اصطلاح «دان» شد و ذهنیت بسیار منفی برای مسئولان جشنواره ایجاد کرد.

از این لحاظ هم کار ما سخت بود، چون با عدم موفقیت آن وب‌سایت، هم مردم ناراضی بودند که نتوانسته بودند بلیت بخرند و هم سالن‌داران که سالن‌های‌شان خالی ماند. فروش بلیت‌های جشنواره هم مطلع آغازین جشنواره است و باید گام نخست به درستی برداشته شود، چون ما در سینما‌تیکت تجربه فروش تعداد زیادی بلیت را داشتیم، توانستیم به خوبی این کار را مدیریت کنیم.

مثلا ما تجربه‌های زیادی داریم که روزانه ۱۰۰ هزار بلیت سینما فروخته‌ایم. سابقه کاری خود من در حوزه سینما و بنیاد سینمایی فارابی هم کمک کرد که بتوانیم فروش بلیت‌ها را با نظم خوبی انجام دهیم.


برامون مهمه بدونیم نظر شما درباره این مطلب چیه؟ لطفا به این مطلب امتیاز بدهید: ( شما اولین نفر هستید که امتیاز می دهید Loading...)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *