بازخورد گیری از مشتریان موضوع مهمی است که متاسفانه در کشور ما مغفول مانده است.
هفته پیش به شهر میبد (در استان یزد) رفته بودم تا ظروف سفالی بخرم. وقتی وارد مغازه شدم صحبت اعضای یک خانواده که آنها هم برای خرید آمده بودند نظرم را جلب کرد. مثلاً دختر خانواده یک ظرف برداشته بود و می گفت: “خوبه” مادرش می گفت: “این رنگش تیره است و خوشم نمیاد”، دختر می گفت: “طرح گل روی ظرف جدیده و تا حالا جایی ندیدم. پدر خانواده می گفت: “ظرفی که توی مغازه قبلی دیدیم از فلان نظر بهتر از این ظرف بود” و … .
ای کاش …
با خودم گفتم ای کاش تولید کننده می توانست این حرف ها را بشنود و در تولیدات بعدی آن ها را لحاظ کند. آن وقت دقیقا می دانست برای اینکه محصولش را خانم های جوان بپسندند این محصولات از نظر رنگ و طرح و … باید چه ویژگی هایی داشته باشد. یا اینکه آقایان چه چیزهایی را لحاظ می کنند، مردم بومی شهر چه فاکتورهایی برایشان مهم است و مردم شهرهای دیگر دنبال چه ویژگی هایی هستند و … .
این فقط برای خرید سفال نیست. مثلا وقتی در یک فروشگاه یک نفر میخواهد رب گوجه خریداری کند، چند محصول را با هم مقایسه می کند و بعد یکی را انتخاب می کند. اگر من تولید کننده رب گوجه باشم خیلی برایم مهم است که بدانم این مشتری دقیقا برای انتخابش چه استدلالی داشته و به چه چیزهایی فکر کرده تا به انتخاب نهایی خودش رسیده است.
ای کاش راهی پیدا می شد تا بتوان این اطلاعات را استخراج کرد. مثلاً نرم افزار یا اپلیکیشنی طراحی می شد تا هر تولید کننده بتواند نظرات مشتریان را جمع آوری کند.
برامون مهمه بدونیم نظر شما درباره این مطلب چیه؟ لطفا به این مطلب امتیاز بدهید: ( )
با ما همراه شوید: