زندگی برادران موسس دیجی کالا

دیجی کالا را دیگر همه می شناسند. مجموعا روزانه حدود ۹۰۰ هزار بازدید از وب سایت و موبایل اپ دیجی کالا صورت می گیرد و ۲٫۵ میلیون کاربر موبایل اپ دیجی کالا را روی تلفن همراهشان نصب کرده اند.

سعید و حمید باوجود آن که ۳۷ ساله هستند اما در آستانه ورود به دهمین سال کسب و کار قرار دارند. اکنون شرکتی که از یک هسته ۷ نفره کوچک پایه ریزی کرده بودند به یک شرکت بزرگ با هزار نفر نیروی انسانی شاغل تبدیل شده است.

این سایت فروش اینترنتی براساس گزارش مجله معتبر انگلیسی اکونومیست در سال ۲۰۱۴ با سرمایه ۱۵۰ میلیون دلار در رتبه اول شرکت‌های اینترنتی ایران قرار گرفت. همان سایتی که سرجمع با چیزی زیر ۲۰ میلیون تومان راه اندازی شد.

زندگینامه موسسان بزرگترین فروشگاه مجازی ایران

این دو متولد ۱۳۵۸ درجنوب شهرتهران هستند. البته پدر و مادر آنها اصالتاً زنجانی هستند. مادرشان خانه ‌دار بود و پدرشان نانوا، صاحب نانوایی.

کلا ۱۱ خواهر و برادر بودند. با اینکه خانواده خیلی معمولی از لحاظ درآمدی یا حتی تحصیلات پدر و مادر داشتند ولی سبک زندگیشان متمایز از بافت اجتماعی منطقه و محله بود. پدر و مادرشان به تحصیل اهمیت بسیاری می دادند.

هردو دیپلم ریاضی گرفتند. در آن زمان طراحی صنعتی و مهندسی مکانیک علاقه اصلی آنها برای کار و آینده بود و به همین دلیل هم در هر دو رشته هنر و ریاضی کنکور دادند.

سعید رشته مهندسی مکانیک را در دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات و حمید هم مهندسی صنایع را در دانشگاه خواجه نصیرخواند.

نهایتاً هر دو MBA  خواندند البته باز هم جدا از هم.

تجربه کار

هر دو قبل از ورود به دانشگاه، تا کنکور کار مر کردند. آن ها در بخش طراحی یک شرکت قطعه ‌سازی موتورسیکلت مشغول شده بودند و یک سالی آن جا بودند. در دوره دبیرستان به موضوعاتی مثل اتوکد و  ۳D Studio خیلی مسلط شده بودند و به همین خاطر به محض این که وارد قطعه سازی شدند، کار جدی انجام دادند. بعدها به طراحی کفش رو آوردند چون برادربزرگترشان کارخانه کوچک تولید کفش راه‌ اندازی کرده بود و آنها هم آن جا کفش طراحی می کردند. 

برادر بزرگترشان در شکل دادن مسیر حرکتشان خیلی تاثیر گذار بوده، او سال ۷۱، ۷۲ که کامپیوترهای پی سی کمتر جایی بود، برایشان کامپیوتر خرید. از آن کامپیوترهای فلاپی بزرگ و بدون ماوس.

به گفته خودشان هیچ زمانی با کامپیوتر بازی نکردند؛ فقط بازی نوشتند، بازی ساختند. داشتن و کار کردن با کامپیوتر باعث شده بود که آنها در دانشگاه هم نسبت به بقیه دانشجویان جلوتر باشند.

همان سال های اول بعد از خرید کامپیوتر اینترنت هم داشتند. هنوز اینترنت تحت وب نبود و در محیط تحت DOS کار می کردند. دوست برادشان که مهندس کامپیوتر بود، آمد خانه و اینترنت را وصل کرد و به آنها یاد داد.

ایده دیجی کالا از کجا آمد؟

دوربین دیجیتال تازه آمده بود ( شاید دو، سه سال بود) و علاقه به عکاسی دیجیتال آنها را به فکر خرید دوربین انداخت. علاقه داشتند جدی و حرفه‌ای ‌عکاسی کنند. خلاصه تصمیم گرفتند با هم یک دوربین SLR دیجیتال بخرند، شاید آن زمان بالای یک میلیون تومان قیمت داشت و گران بود. چون پول پس اندازشان بود و با زحمت به دست آورده بودند، برایشان خیلی مهم بود که دوربین درستی بخرند. بنابراین شروع کردند به بررسی کردن که چه دوربینی با چه تجهیزات و لنزی تهیه کنند. با دوستان و آشنایان صحبت کردند همینطور با کسانی که عکاسی می کردند.اما هنوز کسی از فضای عکاسی دیجیتال و جزییات آن خیلی مطلع نبود و همه به دوربین های آنالوگ مسلط بودند.

بنابراین به فکر راه دیگری افتادند و یکی از گزینه‌ها هم استفاده از اینترنت بود. کاری که خیلی آن زمان هنوز مرسوم نبود. در اینترنت سرچ کردند و به سایت‌هایی مثل دی پری ویو (dpreview.com) که کارشان راهنمایی و نقد و بررسی کردن محصولاتی که دارای پیچیدگی است، رسیدند.

دوربین را خریدند و به خانه آمدند، ولی تا جعبه را باز کردند متوجه شدند که لنز دوربین را عوض کرده اند و لنز ضعیف تری روی آن گذاشته اند که نه لرزشگر دست داشت و نه فوکوس خودکار.

با اینکه به جزیی ترین موضوعات توجه کرده بودند ولی در نهایت سر لنزی که اهمیتش خیلی زیاد بود سرشان کلاه رفته بود. یعنی نهایت یک تجربه خوشایند بررسی و انتخاب یک محصول دیجیتال به پایان تلخ خرید منتهی شد. این تجربه در نهایت به ایده شکل گیری دیجی کالا منجر شد.

کار چطور پا گرفت؟

اوایل سال ۱۳۸۵ بود. آنها شروع به برنامه نویسی کردند. آنهم برنامه نویسی اولین سایت فروشگاه اینترنتی در کشور که شبیه یا مدلی نداشت.

البته تمرکز آنها برفروش اینترنتی نبود بلکه بیشتر به دنبال راه اندازی یک سایت نقد و بررسی بودند.

آنها برای نامگذاری صدها اسم را لیست کردند. از اطرافیان، دوستان، خانواده و… پیشنهاد گرفتند و درنهایت به دیجی کالا رسیدند.

اولین دفتر این شرکت در خیابان سعدی شمالی بود. تیم اولیه کارجمعا ۷ نفر بود. این تیم شامل دو مترجم که تیم تولید محتوا را تشکیل میدادند، یک پیک موتوری و یک حسابدار و یک نفر هم که خریدها را انجام می داد و خودشان می شد.

دیجی کالا سریع پاگرفت. علتش این بود که به فارسی متن و محتوایی وجود نداشت پس خیلی سریع توجه ها جلب شد. طبیعی بود در دوره ای که چیزی وجود نداشت این محتواها درجستجوهای اینترنتی دیده شود. البته آن زمان فقط در حوزه موبایل و دوربین کار می کردند ولی خب خیلی زود به جایی رسیدند که موجودی انبار داشتند. درحالی که زمان شروع کار وقتی سفارش می گرفتند، سریع خرید کرده و ارسال می کردند.

پوشش سراسری

درحال حاضر دیجی کالا تمام کشور را پوشش می دهد، از یک روستای دور افتاده مثلا با ۱۰ خانوار سکنه تا مراکز استان ها، شهرها و تمام نقاط تهران سفارش ها را در منازل تحویل می دهند.


برامون مهمه بدونیم نظر شما درباره این مطلب چیه؟ لطفا به این مطلب امتیاز بدهید: ( شما اولین نفر هستید که امتیاز می دهید Loading...)

با ما همراه شوید:

  • aparat
  • telegram
  • soroush
  • eitaa
  • Instagram
  • bale
  • hamsa
  • idpay

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *