
اعترافات یک استارتاپ شکست خورده ایرانی (استارتاپ پکفود)
سمینار استارتاپهای بهگلنشسته سمیناری است که در آن بعد از ارائه بنده درباره علل شکستها و مطالعه موردی استارتاپهای بهگلنشسته، استارتاپهای ایرانی شکستخورده را دعوت میکنم تا از تجربیات خود بگویند. چرا که هیچ چیز باارزشتر از تجربیات عملی شکستخوردهها در بازار خاص ایران نیست.
همیشه استارتاپهای شکستخورده کمپیدا هستند در حالی که تجربیات بسیار ارزشمندی دارند که باید منتقل شود.
من سعی کردهام تا این استارتاپها را شناسایی کنم و از تجربیات آنها بعد از سمینار خود استفاده کنم.
متن زیر بخشی از تجربیات استارتاپ پکفود هست که پس از گذراندن دوره شتابدهی در شتابدهنده آواتک شکست خورده است.
رامین جوی از تجربه خود میگوید.
ما یک سایت سفارش غذا بودیم در اهواز.
بزرگترین علت این بود که ما مارکت کوچکی را انتخاب کرده بودیم و در اهواز بودیم. این برای سرمایهگذار اصلاً جالب نبود. یک سرمایهگذار این ایده را دارد که من ۲یی که میگذارم باید ۲۰۰۰ شود نه این که ۲ من ۴ شود!
رقیب ما زودفود در آن زمان خیلی پیشرفت کرده بود و سرمایهگذار دغدغهاش این بود که من باید سرمایهگذاری سنگینی ارائه کنم که شما به حد انددازه رقیبب برًسید و اصلاً برایش خوشایند نبود که حق هم داشت.
نکتته دیگری که به خاطرم میآید آن است که در ابتدای کار ما دانش بسیار کمی داشتیم و حتی نمیدانستیم باید چگونه با یک رستوران صحبت کنیم و او را قانع کنیم تا از سرویس ما استفاده کند. به طور کلی منتظر بودیم تا خودشان به سراغ ما بیایند. اگر تیم خوب و با دانشی ندارید احتمال شکست شما بسیار بالاست.
با کسانی در تیم خود کار کنید که نه آنچنان از شما حرفهایتر باشند و آنچنان ضعیفتر. در غیر این صورت بسیار از هم دور خواهید شد و به تدریج تیم از هم خواهد پاشید.
حتما تا زمانی که به تخصصی نیاز ندارید به فکر بزرگ کردن تیم نیفتید. یعنی هر جا که به مشکل برخورد کنیم نباید یک نفر را وارد کرده تا آن مشکل را حل کند. چون اون نفری که وارد می شود یک آدم است و با خود مشکل وارد می کند.
ما در پک فود مشکلی داشتیم ، دوست های خوبی بودیم ولی تیم خوبی نبودیم یعنی خیلی به هم نزدیک بودیم ولی واقعاً الان که فکر می کنم میبنیم که به اون شکلی که باید کار تیمی نکردیم.
سریع شروع کنید. ۳ سال کار کردیم ، ۲ سال آخر سفارش آنلاین غذا داشتیم یعنی سال اول هیچ کس نمی توانست غذا سفارش دهد به این خاطر بود که ما داشتیم فکر می کردیم که چه کار کنیم مثلاً گالری اضافه کردیم و مردم بیشتر به سایت بیایند.
شما یک ایده دارید و می خواهید انجام دهید و در این میان و در مسیر هزاران ایده ی دیگر به فکر شما می رسد و می خواهید که از این شاخه به آن شاخه بپرید در صورتی که هنوز این ایده های خود را به سرانجام و یا حتی به جای خوبی هم نرساندید پس چطور به سراغ چیز دیگری میروید.
یک مشکل تمرکز روی ایده ی اصلی نداشتن است و انرژی را گرفتن و نمی گذارد که شما به هدف اصلی خود برسید.
خیلی مهم است که جای درستی استارت بزنیم و مارکت هم آماده ی پذیرش این ایده را داشته باشد.
دراین مسیری که ما می رفتیم به ما کامنت منفی می دادند.برای خودم از خانواده ام شروع شد که چون من قبلاً کار خوبی داشتم تدریس می کردم هم شرکت طراحی وب داشتم درآمد خوبی داشتم بعد که من استارتاپ رفتم خب منبع مالی قطع شد بعد روزی نبود که من خانه آمده و پدرم نپرسد که خوب امروز درآمد چقدر بود؟
و خیلی فشار روی شما وارد می شود.
در واقع ما شکست نخوردیم بلکه پکفود شکست خورد.
ما با ۱۷ سرمایه گذار صحبت کردیم ولی هیچ یک قبول به سرمایه گذاری نکردند ولی ما نامید نشدیم و به سرااغ ایده دیگری رفتیم.
منبع: سایت آرمان صفایی
به این مطلب چه نمره ای می دهید؟ ( )
با ما همراه شوید: