تجارب استارتاپ ناموفق «کاناپه»

اعترافات یک استارتاپ شکست خورده ایرانی (استارتاپ کاناپه)

استارتاپ‌های به‌گل‌نشسته

سمینار استارتاپ‌های به‌گل‌نشسته سمیناری است که در آن بعد استارتاپ‌های ایرانی شکست‌خورده از تجربیات خود می گویند. چرا که هیچ چیز باارزش‌تر از تجربیات عملی شکست‌خورده‌ها در بازار خاص ایران نیست.

همیشه استارتاپ‌های شکست‌خورده کم‌پیدا هستند در حالی که تجربیات بسیار ارزشمندی دارند که باید منتقل شود. متن زیر بخشی از تجربیات استارتاپ «کاناپه» هست که پس از گذراندن دوره شتابدهی در شتابدهنده «تریگ‌آپ» شکست خورده است.

معرفی «کاناپه»

عرفان علیپور کار خود را معرفی کرده و از تجربه شکست خود می‌گوید:

کاناپه خدماتی در رابطه با فروش املاک در حوزه‌ی املاک لوکس تهران بود. تیم ما تیم بسیار خوبی بود که ۲ نفر دولوپر(توسعه دهنده نرم افزار) داشتیم که ۵ تا ۶ سال سابقه کار داشتند و در شرکت‌های خوبی کار کرده بودند و حقوق‌های خوبی هم داشتند. اما من نفری بودم که دولوپر نبودم و به دلیل سابقه‌ی خانوادگی که در حوزه‌ی ملک و املاک داشتم؛ در تیم، بخش کسب‌وکار بودم. ما ۵ تا ۶ ماه فقط روی ایده فکر کرده بودیم که آیا اصلاً الان و در اینجا جواب می‌دهد یا نه.

اپلیکیشن ما برای برای کسانی که دنبال خانه‌های با قیمت بسیار بالا بودند، یک سری خدمات و ارزش‌های افزوده اضافه می کرد. برای کسانی که ارقامی که در ذهن ما نمی گنجد برای آنها عددی نیست!!!

برای همین مارکتینگ ما خیلی خاص بود و برای افراد کمی بود. و ارزش‌هایی که ارائه می‌دادیم برای آنها خیلی به‌صرفه بود.

در اپلیکیشن و سایت ما خانه‌هایی قابل ثبت بودند که قیمت هر متر آنها بیشتر  ۲۰ میلیون بود. ما به رایگان از آن محل گزارش‌ تهیه می کردیم، بررسی‌هایی انجام می‌دادیم، از خانه عکس‌های سه بعدی تهیه می‌کردیم و در فروش آن کمک می‌کردیم. بعد از این که خانه‌ای رو انتخاب می‌کردند ما برای آن‌ها قرار ملاقات مشخص می‌کردیم، دنبال این افراد ماشین می‌فرستادیم که آنها را تا محل ملاقات بیاورد، برای آنها وکیل می‌گرفتیم که معامله آنها خیلی مطمئن باشد و … .

توسعه کار در «کاناپه»

جذابیت دیگری که ما برای شتابدهنده تریگاپ داشتیم، اعداد و ارقام بالای سودمان بود و از آنجا که تجارت بسیاری از بانک‌ها از جمله بانک پاسارگاد نیز خرید و فروش املاک بود؛ به جذب ما علاقمند شده بودند.

علاوه بر این ما «کاناپه پلاس» را در کنار کاناپه راه‌اندازی کردیم. با برندهای لوازم خانگی بسیار لوکس قرارداد بستیم و مشتری‌هایی که ما به آنها معرفی می کردیم شامل یک سری مزایا و تخفیفات می‌شدند. مثلاً اگر شما یک خانه را خریداری می کردید که بیشتر از ۳۰ میلیارد قیمت دارد قطعاً این خانه یک سری وسایل خاص می‌خواهد که ما آنها را پیدا کرده لیست کرده و برای شما تهیه می کردیم. مشتریان می توانستند این لوازم را با یک تخفیف ۳۰ درصدی از ما بخرند و این خود مارکتی بزرگ بود.

دلایل شکست

مشکل اصلی به وجود آمده بر سر راه ما املاکی‌ها بودند. آن‌ها کم کم شروع کردند و سعی کردند برای ما مشکلاتی پیش بیاورند. آن‌ها اینطور فکر می‌کردند که یک کسی دارد وارد بازار می شود که آنها باید جمع شوند. چرا که دستمزد ما از قیمت کمیسیونی که آن‌ها می گرفتندد به مراتب پایین‌تر بود.

ما در نهایت پس از چند خرید و فروش خانه‌های چند میلیاردی و هزینه کردن اونها در کارمون به جایی رسیدیم که سرمایه مان تمام شد. سراغ سرمایه‌گذاری راند بعدی رفتیم که حدود ۲ میلیارد می‌خواستیم که فقط هم هزینه بود، یعنی سودی هم نبود. بالاخره سرمایه‌گذار هم پیدا کردیم و آماده سرمایه‌گذاری شد ولی تیم از هم پاشید و کار شکست خورد. چرا که همانطور که گفتم تیم ما نیاز به حقوق‌های بالایی داشتند و نتوانستند صبر کنند تا کار ما به سوددهی برسد و به خاطر فشارهایی که روی آنها بود از تیم جدا شدند و تیم از هم پاشید.

منبع: سایت آرمان صفایی
با ما همراه شوید:            
  • aparat
  • telegram
  • soroush
  • eitaa
  • Instagram
  • bale
  • hamsa
  • idpay

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *