فلایتیو و حکایت سه جوان خودساخته

به گزارش نویاب؛ فلایتیو یا همان سامانه آنلاین فروش بلیت هواپیما و رزرواسیون هتل است. خودشان اعتقاد دارند شماره یک بازار بلیت پروازهای خارجی و شماره‌۲ بازار پروازهای داخلی هستند. تاکنون بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار بلیت فروخته‌اند؛ کسب‌وکاری که حاصل همکاری ۳ ‌هم‌بنیانگذارش یعنی علی کشفی، ساسان نایب و احسان داوودی است.

فلایتیو چطور آغاز به کار کرد؟

داستان به این صورت بوده که در سال ۹۴، احسان، علی و ساسان با برگزاری جلساتی به بررسی  بازار پرداختند و چون هر سه نفرشان به حوزه گردشگری علاقه‌مند بودند و هم تجربیاتی در این زمینه و بخش فنی داشتند، به این نتیجه رسیدند که در این بازار می‌توان کار کرد. این بازار در آن زمان تنها یک بازیگر قوی داشت. علی بابا!

فلایتیو و حکایت سه جوان خودساخته

خودشان می گویند: در ابتدا شرکت‌های هواپیمایی اصلا به ما اعتماد نمی‌کردند و ما را به چشم چند جوانی می‌دیدند که انگار حق ندارند وارد این حوزه شوند. چون چند آژانس سنتی در این حوزه فعالیت می‌کردند و این بازیگران سنتی و قدیمی بازار برای ایرلاین‌ها و شرکت‌های هواپیمایی از اعتبار بیشتری برخوردار بودند. به همین دلیل حاضر نبودند وب‌سرویس‌های مورد نیاز را به ما ارائه کنند اما در نهایت توانستیم اعتمادشان را جلب و پلتفرمی ایجاد کنیم که تمامی پروازهای داخلی و خارجی را روی وب‌سایت‌مان بفروشیم. ایده کسب‌وکار ما ایده جدیدی نبود، اما ما اجرای خوبی داشتیم.

لازم است بدانید فلایتیو برای داشتن مجوزهای لازم در پشت صحنه خود، آژانس دورپرواز را دارد که موسسش ساسان نایب از همکاران‌شان است. همین آژانس هم در ابتدا هزینه‌ها را تامین می‌کرد.

سهم فلایتیو از بازار

علاوه بر اینکه تیم خوبی باید وجود داشته باشد، شرایط بیرونی کسب‌وکار و زمان ورود به بازار هم اهمیت زیادی دارد. زمانی که فلایتیو وارد بازار شد، هنوز رقیب گردن‌کلفتی وجود نداشت. حتی در بازار پروازهای داخلی هم هنوز سهم زیادی آنلاین نشده بود و فرصت‌هایی برای کار وجود داشت. اکنون حدود ۷ تا ۸درصد از کل بازار در اختیار فلایتیو است.

آنها رشد بسیار زیادی را هم تجربه کرده‌اند. مثلا از خرداد ۹۵ تا خرداد ۹۶، در میزان تعداد سفارش‌هایی که در سایت‌ آنها برای خرید بلیت به ثبت رسیده، بیش از ۱۰هزار درصد رشد داشتند؛ یعنی رشد صدبرابری.

سهم بلیت فروشی های آنلاین از بازار

بد نیست بدانید براساس آماری که شرکت آمادئوس که شرکتی معتبر و رسمی است، منتشر کرده، در سال ۲۰۱۵، رقم ۱.۶درصد فروش بلیت خارجی آنلاین انجام شده، در سال ۲۰۱۶، این رقم به ۵درصد رسیده و در سال ۲۰۱۷، میزان فروش آنلاین بلیت‌های خارجی به ۱۵درصد رسیده ‌که رشد سه‌برابری را نشان می‌دهد. بنابراین حتما کسب و کاری مثل فلایتیو بر بازار آژانس‌های سنتی تاثیرگذار بوده اما دلیل ورشکستگی‌شان ورود آنلاین‌ها نیست؛ شاید هنوز قواعد بازی در عصر روبه‌رشد امروز را یاد نگرفته‌اند.  تیم ۱۵۰ نفره فلایتیو اکنون به صورت روزانه بیش از ۵ هزار بلیت داخلی و خارجی هواپیما و هتل و قطار را خرید و فروش می کند.

همچنین ارزشگذاری که امروز روی فلایتیو شده، بین ۸۰ تا ۱۰۰میلیارد تومان بوده است.

شکست، مقدمه پیروزی

آنها که چند تجربه ناموفق هم در کارنامه دارند، از نبود تجربه کافی در زمنه استارت آپ در کشور گلایه دارند و می گویند: در کشورهای دیگر افراد شکست‌خورده، مربیان کسب‌وکارهای نوپای‌شان هستند اما در ایران چنین تجاربی نداریم. یعنی مثلا در مقیاسی که الان فلایتیو قرار دارد، به اندازه انگشتان یک دست هم بنیانگذار در زیست‌بوم کارآفرینی ایران نداریم. بنابراین افراد بسیار کمی داریم که تجارب شکست یا موفقیت زیادی داشته باشند که به‌عنوان نکات آموزشی در اختیار سایر استارت‌آپ‌ها قرار بگیرد. به همین دلیل هر کسی خودش باید تجربه کند و شکست بخورد تا مسیر پیروزی را پیدا کند.

کلا در بحث رشد در اکوسیستم، هنوز در مرحله آزمون و خطا هستیم و فرمول‌های راهگشا که حاصل تجربه زیسته افراد باشد، نداریم. حتی استارت‌آپ‌هایی که اسم و رسمی هم دارند کماکان برای رسیدن به تصمیم‌گیری باید تجربه کنند.

بیم ها و امید ها

می گویند: اگر وضعیت اقتصادی فعلی ادامه پیدا کند، قطعا با ریزش شدید استارت‌آپ‌ها مواجه می‌شویم. اگر سرمایه‌های داخلی به سمت اکوسیستم نیاید، خطر جدی حیات اکوسیستم را تهدید می‌کند. مدل همکاری سرمایه‌گذاران و استارت‌آپ‌ها باید درست شود و این نیازمند ۵ تا ۱۰سال زمان است.

با وجود همه این مشکلات، در هر شرایطی که قرار داشته باشیم، به هیچ عنوان نباید متوقف شد، بلکه باید رو به جلو رفت و باید امید داشت.

مهم این است که هر کسی اوضاع را به‌درستی بررسی کند و بی‌گدار به آب نزند. در این شرایط بزرگان اکوسیستم و آنهایی که سختی‌های زیادی را پشت سر گذاشته‌اند، باید تجربیات‌شان را با جوان‌ترها به اشتراک بگذارند تا سایرین هم بدانند در چنین شرایطی چگونه گلیم‌شان را از آب بیرون بکشند.

منبع: هفته نامه شنبه


برامون مهمه بدونیم نظر شما درباره این مطلب چیه؟ لطفا به این مطلب امتیاز بدهید: ( شما اولین نفر هستید که امتیاز می دهید Loading...)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *