کارآفرینان عرصه کسب و کارهای آنلاین در کشور ما کم نیستند. یکی از این کارآفرین ها، حامد فردوس آرا است. وی یکی از کارآفرینان جوان و موسس سایت چی بپوشم است. سایت چی بپوشم در زمینه مد و پوشاک فعالیت میکند. در ابتدا توضیح مختصری درباره اهمیت مد و پوشاک و همچنین سایت چی بپوشم ارائه میدهیم و سپس به بررسی راز موفقیت حامد فردوس آرا و چگونگی دستیابی وی به ایده سایت چی بپوشم (به عنوان یکی از کسب و کارهای موفق آنلاین) میپردازیم. با ما همراه باشید.
بهچه دلیل لباس پوشیدن صحیح، حائز اهمیت است؟
تحقیقات نشان دادهاند که بیشتر از ۹۰% آدمهای زندهی روی زمین، راجع به افرادی که با آنها معاشرت میکنند تنها مطابق با ظاهرشان و بدون دانستن کوچکترین اطلاعاتی در رابطه با آنها، قضاوت میکنند؛ ممکن است این نوشتهی نویسندهی معروف روسی یعنی تولستوی بیمورد نباشد که گفته است: «هنگامی که وارد میشوی لباست و هنگامی که خارج میشوی، سخنانت شخصیت تو را به تصویر میکشد.»
آیا شیکپوشی تنها برای مهمانی است؟
پیش از اینکه در این مورد توضیح دهیم، توجه شما را به آماری جالب جلب میکنیم. همانطور که میدانید بهمنظور ورود به مقطع دکتری، بهغیر از کنکور میبایست در مطاحبه هم شرکت کنید. طبق آمار بهدست آمده از دانشگاهی مشهور در آمریکای شمالی، تعداد ۳۷% از متقاضیان فقط بهعلت ظاهرشان قبول نشدهاند! مصاحبهکننده از نوع یا رنگ لباس و … رضایت نداشته است.
همچنین مصاحبههای شغلی از آن مواردی است که تمامی ما یا در آن شرکت کرده و یا شرکت خواهیم کرد. در این مصاحبهها، ظاهر و نحوهی پوشش افراد از اهمیت زیادی برخوردار است؛ حتی خیلی از کارفرمایان برای استخدام پرسنل خود، آنها را فیلترهای گوناگونی عبور میدهند که برخی از این فیلترها شیوهی پوشیدن لباس، تستهای روانشناسی و آداب معاشرت میباشد.
«چی بپوشم» خدمترسانی خود را چگونه انجام میدهد؟
این سایت از قسمتهای گوناگونی مانند بخش پوشاک بانوان شامل لباس مناسب برای محل کار، لباس مجلسی، معرفی برندهای معروف، عطر و ادکلن و … و بخش پوشاک آقایان مشتمل بر لباس مناسب برای مهمانی، مصاحبههای شغلی، محل کار و لباس مناسب برای تحصیل، تهیه گردیده است و تمامی اینها با محتوای ایرانی-اسلامی هماهنگی دارد. در آیندهای نزدیک، این سایت به ارائهی چندین مشخصهی جذاب خواهد پرداخت که موجب تمایز آن با دیگر رقبا میشود.
هماکنون که به اهمیت لباس پوشیدن پیبردیم، صبحها اندکی زودتر از خواب برمیخیزیم، لباسهای چروکمان را اتو میزنیم و با گزینش رنگهای مناسب برای تحصیل، محل کار و … آماده خواهیم شد.
حامد فردوس آرا
حامد فردوس آرا، اصالتا اهل روستای ابیانه است. ابیانه روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان نطنز در استان اصفهان است. وی متولد تهران و رتبه ۹ کنکور سراسری است. حامد فردوس آرا در رشته مهندسی معدن تحصیل کرده است و تحصیلاتش را در سالهای ۸۸ تا ۹۰ به سمت MBA برد. حامد فردوس آرا پیش از تاسیس آخرین سایت موفقش یعنی سایت چی بپوشم، فعالیتهای زیادی را در راستای کسب و کار شخصی انجام داده است که بد نیست برخی از آنها را با هم مرور کنیم.
تجربیات ناموفق فردوس آرا
از مغازهی خدمات رایانهای تا تحویل غذا
هنگامی که MBA میخواند، به داشتن کسبوکاری شخصی و همچنین کارکردن در بازار آزاد علاقهمند بود؛ بهگونهای که میگوید: «از درس خواندن فاصله گرفتم، با وجود اینکه به تحصیل خیلی علاقه داشتم، تحصیل در خانوادهام جایگاه ویژه ای داشت و اکثر اقوام ما معلم و استاد بودند، اما من راه دیگری را ادامه دادم و به سوی ایجاد یک کسبوکار قدم برداشتم.
فعالیتهای گوناگونی انجام دادم که گاهی با حیطهی IT نیز بیارتباط بود؛ برای مثال در سال ۱۳۸۳ بههمراه برادرم، یک مغازهی خدمات رایانهای داشتیم که در آن CD رایت میکردیم و به فروش میرساندیم. در سال ۱۳۸۴ تصمیم گرفتیم تا سرویس تحویل غذا راه بیاندازیم و آن را هم راهاندازی کردیم». سرویس تحویل غذای حامد و برادرش، نامی نیز نداشت. «نامی نداشت! یعنی بههیچوجه در آن زمان به فکر نامش نبودیم»!
ترجمه و تایپ
حامد فردوسآرا بیان میکند که: «پیش از دانشگاه نیز درآمد داشتم، برای مثال به کار ترجمه و تایپ مشغول بودم و خودم هزینهی تحصیلم را تأمین میکردم. هیچوقت دوست نداشتم که پولی از پدرم بگیرم و این موضوع برایم خیلی جالب نبود؛ همواره فکر میکردم که این کارِ باکلاسی نیست.
در ادامهی راه به کار معدن قدم نهادم و روندهای گرفتن پروانه، بهرهبرداری و حتی اکتشاف را طی کردیم ولی با تحریمها روبهرو شدیم و وضعیت معدن بسیار پیچیده شد. بدینترتیب تصمیم گرفتم تا مدیریتی که قبلاً خوانده بودم را بیشتر بهکار ببرم. کموبیش این راه را ادامه دادم و در سال ۱۳۹۱ به استخدام شرکتی درآمدم و از آن موقع به بعد بود که رزومهی من به سمت IT پیش رفت؛ به این دلیل که من مدیر بازاریابی ایراناپس (یک فروشگاه اندرویدی مانند کافهبازار) و فیدیبو بودم. در آن زمان در حیطههای گوناگون آیتی فعالیت میکردم و در قسمت ارزشافزودهی ایرانسل و همراهاول نیز فعالیتهایی انجام دادم. همین موقعها بود که به فکر استعفا افتادم و تصمیم گرفتم تا فعالیت خودم را شروع کنم».
شکست در زمینه کاشت گوجه گیلاسی
او گوجهی گیلاسی روی پشتبام خانهشان میکارد؛ بدون توجه به این امر که آبوهوای شهر تهران برای پرورش این مدل از گوجهها مناسب نیست. این کسبوکار را به امید داشتن یک بازاریابی خوب برای کالاهایش انجام داده ولی شکست میخورد. خودش میگوید که تمامی همسایهها، هنگام کاشت گوجهها، کنجکاو میشوند که این سرخهای براق و گرد که روی پشتبام میدرخشند، چه هستند؟! ولی زحمات او به هدر میرود. اگرچه این تجربه باعث کنارگذاشتن رؤیای او برای شروع کسبوکار خودش نمیشود.
حرکت به سوی «چی بپوشم»
حامد فردوس آرا در سال ۱۳۹۴ پس از مدتی کار در مجموعه فیدیبو، با این مجموعه خداحافظی میکند و با مجموعه پیک برتر برای سرمایه گذاری بر روی ایده خود یعنی چی بپوشم، به توافق میرسد. مبلغ اولیه سرمایه گذاری بر روی این پروژه ۳۰ میلیون تومان بوده است.
چگونه ایده «چی بپوشم» به ذهن فردوس آرا رسید؟
دقیقاً در زمان دانشجویی که حامد فردوس آرا بهوسیلهی کارهای علمی در خیلی از کنفرانسهای بینالمللی و داخلی شرکت میکرد، به موضوعی عجیب برخورد کرد که ذهنش را درگیر خودش کرد. دانشجوها و اساتیدی که بر تن خود کت و شلوار داشتند، در نگاه نخست شاید خوشتیپ هم بودند؛ ولی وجود مارک آستین و عدم جداکردن آن از لباس، یکی از بارزترین اشکالاتی بود که توجه حامد فردوس آرا را به خود جلب کرد و از همان زمان، ایدهی ساخت و راهاندازی سایتی که بهطور تخصصی، شیوهی درست لباس پوشیدن را به آقایان و بانوان نشان دهد، به ذهن حامد فردوس آرا خطور کرد.
سایت «چی بپوشم»
سایت چی بپوشم یک جستجوگر لباس است که به کاربران، بهترین مدل لباس را پیشنهاد میدهد. این سایت کار خود را در حوزهی مد و لباس شروع کرده و درحال حاضر بیشتر از یک فروشگاه آنلاین، قادر است لباس عروس، لباس زنانه و لباس مردانه، کیف و کفش، ساعت مچی، عینک آفتابی، اکسسوری و جواهرات، عطر و ادکلن و … را ارائه دهد.
فراهم آوردن مطالب مناسب در رابطه با نحوهی درست لباس پوشیدن و یا ستکردن لباس، این امکان را به کاربران داده تا با خیالی آسوده به خرید لباسها یا اکسسوریهای موردنیاز خود از بین فروشگاههای معرفی شده بپردازند.
معرفی نمایندگی نامهای تجاری داخلی و ایرانی، کاربر را قادر میسازد تا علاوهبر مقایسهی ارزش برندها و قیمت آنها با یکدیگر، بتواند خریدی امن و مطمئن داشته باشد. بهعلاوه سایت “چی بپوشم” سعی کرده تا با معرفی کسبوکارهای داخلی و ایرانی به کاربران، به تولید داخلی کمک قابلتوجهی نماید.
در نهایت سایت چی بپوشم با عرضهی پلتفرم مطلوب برای کلیهی فروشگاهها، مزونها، مالکان برندهای پوشاک داخلی و بوتیکها، امکان عرضه و نمایش کالاهای این عزیزان به تجارت الکترونیکی را فراهم نموده است.
در حال حاضر سهام چی بپوشم به صورت ۵۰ – ۵۰ بین حامد فردوس آرا و دیگر شرکای وی در پیک برتر تقسیم شده است. سایت چی بپوشم به طور معمول روزانه ۳۸ هزار بازدیدکننده دارد که حاکی از موفقیت حامد فردوس آرا در راه اندازی یک مجله فشن و مد اینترنتی بوده است.
در ادامه ویدیویی درباره سایت چی بپوشم بارگزاری شده است که میتوانید مشاهده کنید.
برامون مهمه بدونیم نظر شما درباره این مطلب چیه؟ لطفا به این مطلب امتیاز بدهید: ( )
با ما همراه شوید: