چگونه طرح کسب و کار بنویسیم؟

اجزای طرح تجاری

در نوشتن طرح تجاری با توجه به نوع طرح و محل ارائه طرح تجاری لازم است بخش های مختلفی را اضافه یا کم کرد. همچنین در مورد حجم هر قسمت و میزان پرداختن به جزئیات تفاوت زیادی وجود دارد. برای نمونه اگر طرح تجاری را برای خودتان آماده می کنید با اینکه می خواهید آن را به سرمایه گذار یا یک سازمان رسمی تحویل بدهید تفاوت می کند. اگر قصد آماده کردن یک سند رسمی طرح تجاری را دارید، طرحنامه شما باید شامل این موارد باشد:۱- خلاصه اجرایی،  ۲-معرفی محصولات و خدمات، ۳- تحلیل بازار، ۴-برنامه بازاریابی و فروش، ۵-برنامه عملیاتی و تولید، ۶- سازمان و مدیریت،۷ ساختار شرکت، ۸- تحلیل مالی. برای مطالعه توضیحات کامل مربوط به این سرفصل ها می توانید جزوه ۲۶ صفحه ای زیر را دانلود و مطالعه کنید. همچنین می توانید الگوی خام  طرح تجاری را دانلود کنید.

جزوه طرح تجاری                                قالب طرح تجاری

اما اگر صرفا قصد آشنایی اولیه با این سرفصل ها را دارید می توانید توضیحات و انیمیشن زیر را مشاهده کنید. به این نکته توجه داشته باشید که قالب ثابتی برای طرح تجاری وجود ندارد و در منابع مختلف در تعداد سرفصل ها، عنوان، ترتیب و … تفاوت هایی وجود دارد.

۱-خلاصه اجرایی(خلاصه مدیریتی)

اگر قرار باشد سرمایه‌گذار فقط یک بخش از طرح کسب و کار را بخواند قطعا به سراغ خلاصه اجرایی می‌رود. اگرچه این قسمت اولین بخشی است که خواننده با آن برخورد می کند اما معمولا آخرین قسمتی است که نوشته می شود.خلاصه اجرایی یک نمای کلی از هر آنچه طرح کسب و کار به دنبالش است، ارائه می‌کند. خلاصه اجرایی باید اشاره  کلی به مسئله ای که کسب و کار حل می‌کند، راه حلی که ارائه می‌کند، بازار هدفی که دارد، اهم موضوعات مالیاتی و تیم مدیریتی داشته باشد. آنچه چالشی اما بسیار حیاتی است، خلاصه‌گویی در خلاصه اجرایی است. به عبارت دیگر این خلاصه باید لازم و کافی باشد و اگر جذابیت کافی را داشته باشد، شخصی که آن را مطالعه می‌کند به اندازه کافی راغب می‌شود تا در جست و جوی اطلاعات و جزئیات بیشتر در سایر فصول باشد.

۲-معرفی محصولات و خدمات

در این بخش توضیح داده می‌شود که کالا یا خدمت پیشنهادی قرار است چه ارزش افزوده‌ای ارائه کند و چگونه مسئله یا مسائل مشتریان بالقوه را می‌تواند حل کند. همچنین مسئله کلیدی دیگر مزیت رقابتی و تمایز از سایر کالا(خدمات) مشابه در بازار است. این بخش باید بر تکنولوژی مورد نیاز، تجهیزات مورد استفاده جهت تولید و ارائه کالا(خدمت) و فرایندهای تولید کالا(خدمت) متمرکز باشد.

۳-تحلیل بازار

افرادی که در نظر دارید تا به آنها بفروشید، به اندازه کالا(خدماتی) که ارائه می‌کنید حائز اهمیت هستند. بنابراین نیاز است اطلاعات قابل قبولی در مورد ویژگی‌های مشتریان سازمان وجود داشته باشد. هرچه بهتر مشتریان بالقوه سازمان شناسایی شوند، احتمال موفقیت برنامه‌های بازاریابی و فروش بیشتر می‌شود. علاوه‌براین باید اطلاعات کافی درمورد اندازه بازار، سهم بازار بالقوه، عملکرد رقبا و … را جمع آوری کرده باشیم.

۴- برنامه بازاریابی و فروش

برنامه فروش و بازاریابی اطلاعات دقیقی از شیوه فروش محصول به مشتریان است. این بخش طرح کسب و کار باید ارائه دهنده قیمت‌گذاری محصولات، جایگاه کسب و کار در بازار، شیوه‌های فروش، شیوه‌های تبلیغ و ترفیع و فرایندهای فروش است.

۵- برنامه عملیاتی و تولید

در این قسمت درمورد روش تولید، مراحل و فرآیند تولید و … توضیح داده می شود.

۶-سازمان و مدیریت

این فصل برای کارآفرینانی که به دنبال سرمایه‌گذاری هستند، بسیار مهم است. در این بخش اعضای تیم، تخصص‌ها و چرایی انتخاب آنها به عنوان پرسنل مطرح می‌شود. نیازمندی منابع انسانی و تیم اجرایی در این بخش می‌تواند مطرح شود تا برنامه‌های جذب نیرو نیز در نظر گرفته شود.

۷-ساختار شرکت

این بخش ارائه دهنده ساختار سازمانی، تاریخچه و مکان فیزیکی کسب و کار است.

۸-تحلیل مالی

بخشی که می‌تواند پختگی طرح کسب و کار را محک بزند، بخش برنامه‌ریزی مالی است. چقدر پول به کسب و کار تزریق می‌شود و حاصل این سرمایه‌گذاری چقدر درآمدزایی دارد؟ زمانی که برنامه مالی طراحی می‌شود توجیه‌پذیری جذب نیروهای جدید، خرید دارایی و … نیز ممکن می‌شود. طرح کسب و کار در واقع به سرمایه‌گذار سیگنال می‌دهد که کسب و کار مورد نظر چقدر سرمایه و پول برای آغاز کار نیاز دارد و در ازای آن چقدر می‌تواند درآمد و سود ایجاد کند. معمولا در این بخش بودجه فروش، هزینه‌های پرسنلی، صورت سود و زیان، صورت جریان وجوه نقد و ترازنامه مورد بررسی قرار می‌گیرند.

  • aparat
  • soroush
  • eitaa
  • Instagram
  • bale

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *