معرفی اجزای بوم کسب و کار

بوم مدل کسب و کار

بوم کسب و کار  ۹ بخش اساسی یک کسب و کار را به تصویر می‌کشد. در ادامه هر قسمت شرح داده می شود:

بخش مشتریان – Customer Segmentation

این بخش به شناسایی افرادی می‌پردازد که حاضر هستند به ازای محصول و خدمات شما پول بپردازند. در این بخش به پاسخ چنین سوالاتی می‌پردازید:

  • آیا مشتریان شما سازمان‌ها هستند؟
  • آیا افراد هستند؟
  • چه مسئله و نیازی دارند؟

ارزش‌های پیشنهادی –  Value Proposition

پیشنهادهای مختلفی که در قالب محصول و خدمات متنوع به مشتری ارائه می‌شود که در این قسمت قرار دارند. این کارها به منظور دسترسی آسان‌تر مشتریان، کاهش ریسک، پیشنهادهای تشویقی کاهش قیمت، برند سازی، عملکرد بهتر و سفارشی سازی محصول انجام می شوند. به طور مثال ارزش پیشنهادی یک وبسایت آموزشی می‌تواند ارائه خدمات آموزشی به مشتریان با دسترسی بالا (هر ساعتی از شبانه روز و از هر منطقه‌ای در دسترس) و هزینه پایین (به دلیل عدم نیاز به امکانات فیزیکی) باشد.

در این بخش سوال اصلی به شرح زیر است:

  • چه مسئله یا مشکلی از مشتری را حل می‌کنید؟
  • در چه قالبی مسئله را حل می‌کنید؟ ( محصولات و خدمات)

کانال‌های توزیع –  Channels

این قسمت برای افزایش دسترسی به بازار و مشتریان طراحی شده است. شرکت می‌تواند به شیوه های مختلف دسترسی به مشتری داشته باشد که این روش‌ها در این قسمت مشخص می شوند. به طور مثال حضور در فضای آنلاین، وجود نمایندگان و ویزیتورها همگی می‌توانند از عوامل کانال‌های توزیع باشند. هرچه دسترسی مشتریان به شما ساده‌تر باشد، احتمال فروش بیشتر است. در این بخش به موضوعات زیر پرداخته می‌شود:

  • چه راهی بیشترین دسترسی را به مشتری ارائه می‌کند؟
  • برای مشتری چه کانالی سریع‌تر است؟
  • برای مشتری چه کانالی ارزان‌تر است؟
  • برای مشتری چه کانالی ارزشمند است؟

توجه کنید میان راحتی کانال برای مشتری و ترجیح مشتری تفاوت وجود دارد؛ به طور مثال شخصی که تجربه خرید آنلاین ندارد (به دلیل عدم آشنایی با فضای وب)، شاید فروشگاه آنلاین را ترجیح ندهد. استراتژی شما مشخص می‌کند که چنین افرادی را از مشتریان حذف کنید، یا کانال آفلاین هم استفاده کنید.

ارتباط با مشتریان – Customer Relationships

امروزه یکی از قسمت های مهم هر سازمان و کسب و کار بخش ارتباط با مشتری است. ارتباط با مشتری یعنی ارتباط با بازار قبل از خرید (ارائه اطلاعات کافی به بازار)، حین خرید(پاسخگویی به مشتریان راغب و ارائه اطلاعات مفید به آنها) و پس از خرید(خدمات پس از فروش). در این قسمت شیوه های مختلف ارتباط عمومی با مشتری و پاسخگویی مشخص می شود.

در اینجا سوالاتی مطرح می‌شود از جمله:

  • مشتریان به چه خدمات و اطلاعاتی نیازمند هستند؟
  • از چه کانالی با ایشان در ارتباط هستیم؟( پیامک، مکالمه تلفنی، جلسه حضوری، سرویس اینترنتی و … )
  • بخش‌های مختلف مشتریان چه نیازهایی دارند؟( مثلا مشتریان سازمانی چه خدماتی نیاز دارند؟ اشخاص غیر سازمانی چه خدماتی نیاز دارند؟)

جریانهای درآمدی –  Revenue Streams

یکی دیگر از قسمت‌های مهم شیوه درآمدزایی در کسب و کارهای مختلف است. در این قسمت شیوه‌های مختلف درآمدزایی مانند تبلیغات، حق عضویت، اجاره، فروش و دیگر روش‌های مختلف کسب درآمد قرار می‌گیرد.

  • مشتریان از ما چه خدمت و محصولاتی می‌خرند؟
  • به تفکیک از هر جریان درآمدی چه انتظاری داریم؟
  • شیوه پرداخت و خرید چگونه باشد؟( آنلاین؟ اعتباری؟ قسطی؟ و … )

 

منابع کلیدی – Key Resources

این بخش نشان‌دهنده نیازمندی شما به مواد اولیه، دانش، تکنولوژی و فرآیندی است که به شما در ارائه ارزش پیشنهادی کمک می‌کند. هر آنچه در راستای ارائه ارزش پیشنهادی نیازمند هستید، بخش منابع کلیدی کسب و کارتان را می‌سازد. از جمله موضوعاتی که این بخش بررسی می‌شود به شرح زیر است:

  • در راستای ارائه ارزش پیشنهادی به مشتری چه منابعی مورد نیاز است؟
  • کانال‌های توزیع و ارتباطی با مشتری چه منابعی نیاز دارند؟

فعالیت ها ی کلیدی – Key Activities

مهم‌ترین کار و خدماتی که شرکت برای کسب درآمد انجام می‌دهد و یا قصد انجام آن را دارد در این قسمت مشخص می‌شود. از جمله مواردی که این بخش پاسخ می‌دهید موارد زیر است:

  • ایجاد ارزش پیشنهادی در قالب محصول/خدمت چه فعالیت و برنامه‌های اجرایی نیاز دارد؟
  • ارتباط با مشتریان نیازمند چه فعالیت‌هایی است؟
  • کانال های توزیع چه فعالیتی باید داشته باشند تا به بازار دسترسی داشته باشید؟

شرکای تجاری – Key Partners

در این قسمت باید شرکای خود مانند سرمایه‌گذار را مشخص کنید و هدف از شراکت نیز مشخص شود. این شرکا می‌توانند تامین‌کنندگان، وام‌دهندگان و شرکت‌هایی که فعالیت‌هایتان را به آنها برونسپاری می‌کنید باشند. از جمله موارد بررسی این بخش موضوعات زیر است:

  • در راستای ارائه ارزش پیشنهادی تامین‌کنندگان چه نقشی ایفا می‌کنند؟
  • به منظور ارائه ارزش پیشنهادی سرمایه‌گذاران چه نقشی ایفا می‌کنند؟
  • چه بخشی از فعالیت‌ها را می‌توان برونسپاری کرد؟ این فعالیت‌ها به چه کسانی برونسپاری می‌شوند؟

ساختار هزینهها – Cost Structure

هر کسب و کار برای انجام کارهای مختلف نیاز به صرف هزینه دارد. این هزینه‌ها عموما شامل هزینه‌های ثابت، هزینه متغیر و ترکیبی از این دو می‌شود. از جمله هزینه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه‌های منابع کلیدی چقدر هستند و چه سرفصل‌هایی دارند؟
  • هزینه‌های فعالیت‌های کلیدی چقدر هستند و چه سرفصل‌هایی دارند؟

بوم کسب و کار با ارائه یک راهنمای تصویری می تواند قسمت های مختلف یک سازمان را به تصویر بکشد. در نتیجه شناسایی راندمان کسب و کار و عملیات سازمانی ساده‌تر می‌شود. این بوم می تواند به صورت پوستر یا تابلو روی دیوار نصب شده و به آسانی برای مدیران قابل مشاهده باشد.

طراحی مدل کسب و کار

یکی از سوالات اساسی که طرح کسب و کار باید به آن پاسخ دهد، مدل کسب و کار است. مدل کسب و کار مطلوب مدلی است که بتواند به کسب درآمد منجر شود. اکنون شما می‌دانید که مدل کسب و کار پاسخ به سوالات زیر است:

  • چه محصول یا خدمتی عرضه می‌کنید؟
  • به چه قیمتی می‌فروشید؟
  • از چه طریقی می‌فروشید؟
  • به چه کسانی می‌فروشید؟
  • خدمات پس از فروش شما چگونه است؟
  • فروشندگان شما چه کسانی هستند؟
  • ارائه خدمات/محصولات چه هزینه‌هایی در بر دارد؟
  • ارائه محصولات/خدمات چه هزینه‌هایی در بر دارد؟
  • فعالیت‌های اساسی و منابع اساسی در راستای ارائه محصول و خدمت چیست؟
  • درآمد و سود بنگاه از چه طریقی تامین می‌شود؟
  • درآمد و سود بنگاه چقدر است؟

نمونه مدل کسب و کار

وقت آن رسیده که مدل کسب و کار مد نظر خودتان را طراحی کنید. با بوم(Canvas) کسب و کار زیر آغاز کنید و روی کاغذ بیاورید. برای ما هم ارسال کنید همینجا آپلود می‌کنیم.

مدل کسب و کار

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *