لک لک سفارشات شما را از همه جای دنیا می‌خرد

به گزارش نویاب؛ اینکه در خانه‌ات بنشینی و کالای خاصی را که در ایران نیست، از سایتی در آن‌سوی جهان انتخاب کنی و به افرادی سفارش خرید و آوردنش را تا درب منزلت بدهی تجربه جذابی است. شاید اینقدر بیارزد که هزینه‌های بالای خرید و ارسالش را هم بپردازید. محمد فرمد با همین ایده لک لک را ایجاد کرد.

لک‌لک با ایده‌ای کاملا ذهنی و در دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران که با اجاره اندک تا شش ماه در اختیار او قرار گرفت، کارش را آغاز کرد.

فرمد در این باره می گوید: در لک‌لک می‌خواستیم انواع و اقسام کالاها از کلاه یک نوجوان و وسایل موردنیاز جامعه دانشگاهی تا قطعات خاص صنعتی را از اقصی نقاط جهان به ایران بیاوریم؛ البته کالاها و مواردی که در چارچوب قوانین کشورمان قرار داشته باشند.

من تجربه کار در شرکت بازرگانی داشتم. در ابتدا چهار نفر بودیم اما الان لک‌لک سه بنیانگذار دارد. همچنین تیم لک‌لک تاکنون برای ۲۰نفر اشتغال‌زایی مستقیم داشته است.

گروه لک لک

لک لک چه می کند؟

لک‌لک به نیاز مشتریانی پاسخ می‌دهد که خواهان کالایی هستند که در کشورمان نیست و آنها راهی برای دسترسی کم‌هزینه به آن ندارند.

 از طرفی ممکن است خواهان کالایی باشند که آن کالا تنها در کشور تولیدکننده خرید و فروش می‌شود و در سطح بین‌المللی به فروش نمی‌رسد یا اگر هم خرید بین‌المللی داشته باشد، به ایران ارسال نمی‌شود. همچنین ممکن است ارسال به ایران داشته باشد اما به خاطر محدودیت‌هایی مثلا وجود تحریم‌ها، امکان پرداخت وجه و تحویل کالا برای مشتری در ایران وجود نداشته باشد.

 در واقع به انواع دلایل، ممکن است این دسترسی برای مشتری ایرانی وجود نداشته باشد. بنابراین لک‌لک وارد این میدان می‌شود و با دسترسی‌هایی که ایجاد می‌کند، کالای مورد نظر مشتری را برایش خریداری می‌کند.

البته نه هر کالایی و نه از هر جایی؛ کالاهای مجاز براساس قانون ایران و قوانین بین‌المللی. ما کالا را از هر جای مجازی در سراسر دنیا خریداری می‌کنیم و درب منزل مشتری تحویل می‌دهیم که تجربه جذاب و شگفت‌انگیزی برای مشتری است.

مشتری کالای مورد نظرش را در یک سایت می‌بیند و انتخابش می‌کند و لینک این سایت را در اختیار لک‌لک قرار می‌دهد که لینک را در فرم‌های خاص در سایت ثبت می‌کنند. استعلام قیمت هم در سایت داریم. سفارش را تیم ارزیاب لک‌لک بررسی می‌کند که برابر قوانین ایران و سایر کشورها به لحاظ قوانین اسلامی ایران، قوانین گمرکی و قوانین ارسال بین‌المللی باشد.

کالاهای عجیب

کالاهای عجیب و غریب زیادی به ما سفارش می‌دهند.  ما اینجا محل سفارش‌های جالب هستیم. از سنجاق قفلی تا قطعات پیچیده صنعتی و حتی سفارش‌های زیادی برای پهپاد داریم که این مورد را به دلایل امنیتی اصلا ثبت سفارش نداریم.

گروه لک لک

افرادی که سفارش‌هایی مثل سنجاق قفلی دارند، سبک زندگی خاصی دارند. مثلا هستند افرادی که می‌خواهند همه وسایل‌شان از یک برند مشخص یا به‌طور کلی از برندهای اصلی باشد. یعنی حتی از کالاهایی که در فروشگاه‌های سطح کشور وجود دارد و می‌توان خیلی راحت آن را از ایران خریداری کرد هم ما ثبت سفارش داریم.

وضعیت امروز لک لک

از جمله آماری که می‌توانم به آن اشاره کنم این است که تاکنون بیش از ۱۰هزار نفر از خدمات لک‌لک استفاده کرده‌اند و بسیاری از آنها مشتریان ثابت ما هستند و مرتب از لک‌لک خرید می‌کنند. عدد سفارش‌های تحویل‌داده‌شده ما تقریبا به ۲۱هزار و ۵۰۰عدد رسیده است.

ما حتی سفارش‌های یک دلاری، ۲ دلاری، ۳دلاری و به‌طور کلی سفارش‌های زیر ۱۰دلاری بسیاری داریم. حتی فکر می‌کنم زیر یک دلار هم سفارش داشته‌ایم و سفارش‌های ۱۰هزار دلاری هم زیاد داریم.

هر چهارنفرمان کلا ۷میلیون تومان سرمایه اولیه داشتیم و یک میز در یک اتاق با یک تلفن ثابت و با ارائه چند آگهی رایگان در سایت‌هایی که به صورت رایگان آگهی کار می‌کنند، کار را شروع کردیم. حتی سایت با مشکلات زیادی لانچ شد ولی من به این فکر نمی‌کردم که همه چیز از ابتدا باید عالی باشد. این تله‌ای است که بعضی از کارآفرینان دچارش می‌شوند.

با توجه به نوع کالا و قیمتی که دارد، لک‌لک بین ۱۰ درصد تا ۱۰۰درصد کارمزد می‌گیرد. بعضی مواقع خدمات از ما می‌خواهند، مثلا رزرو یک هتل یا می‌خواهند پرداختی انجام دهند که قرار نیست به ازای آن کالایی وارد ایران شود که کارمزد لک‌لک در این زمینه تا ۱۰درصد است. کارمزدهایی تا سقف ۱۰۰درصد هم داریم. اما عرف دریافتی برای کالاهای معمولی بین ۲۰ تا ۳۰درصد است. میزان کارمزد لک‌لک رابطه مستقیمی دارد با نوع کالا و اینکه از چه کشوری و چه سایتی باشد.

ایده لک لک از کجا آمد؟

سال ۹۱ است. ایده‌‌اش نشأت گرفته از محل کار سابقش است: «با تقاضاهایی در این شرکت مواجه بودیم مانند بعضی از قطعات که تهیه‌شان خیلی سخت بوده و اغلب باید از اقصی نقاط جهان خریداری می‌شدند. در این میان گاه خریدار و سفارش‌دهنده باید تا ۴ماه منتظر قطعه مورد نیازش می‌ماند که به نارضایتی هم منجر می‌شد. همین امر در ذهن من این جرقه را زد که اگر در بیزینس ما این نیاز وجود دارد، این نیاز در سایر حوزه‌های صنعتی و غیرصنعتی هم وجود دارد و اجناسی که برای‌مان کم اهمیت بود، اگر در کنار یکدیگر قرار می‌گرفتند، اهمیت پیدا می‌کردند. در اصطلاح به این بخش از بازار می‌گویند نیچ‌مارکت؛ یعنی بازارهای خیلی کوچک که در گوشه‌و‌کنار بازارهای بزرگ وجود دارند.»

نتیجه ایمان به هدف

در ارتباطی که با دوستانش در دانشکده داشته با بچه‌هایی آشنا می‌شود که کتاب‌ها را از سایت آمازون به ایران وارد می‌کنند و می‌فروشند. از سال ۸۴ کارشان را آغاز کرده‌ بودند و تحت عنوان شرکت نسک‌آور کار می‌کردند. با آنها شراکت را مطرح می‌کند تا هم همکاری داشته باشند و هم آنها فضایی را در دفتر کارشان در اختیارش قرار دهند: «قرار شد من لجستیک کار را پشتیبانی بکنم و آنها پاسخگویی به مشتریان و کارهای دفتری را اداره کنند.» ولی کار پیش نمی‌رود چون آنها درگیر کارهای دیگری بودند.

کار را با این مجموعه تمام می‌کند و حدود سال ۹۲ ‌تصمیم می‌گیرد به‌طور کامل روی پروژه لک‌لک کار کند. از شرکت بازرگانی که در آن کار می‌کرده دریافتی‌اش تا ۲میلیون تومان بوده و اسم‌و‌رسمی هم برایش داشته. حتی به خانواده‌اش هم نمی‌گوید که می‌خواهد کارش را رها کند:«در شرف ازدواج هم بودم و اندوخته مالی بسیار کمی هم داشتم که کفاف هزینه‌های ازدواج‌مان را نمی‌داد اما این ریسک را انجام دادم چون به ایده‌ام ایمان زیادی داشتم.»


برامون مهمه بدونیم نظر شما درباره این مطلب چیه؟ لطفا به این مطلب امتیاز بدهید: ( شما اولین نفر هستید که امتیاز می دهید Loading...)

   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *