۵۰ روش بازاریابی که هر کارآفرین باید بداند(۱)

روش های بازاریابی

بازاریابی حوزه‌ای است که هر کسب و کاری برای رشد و توسعه به ابزارهای آن نیازمند است. بازاریابی روش‌های متنوعی دارد که هر کسب و کار می‌بایست متناسب با نیازهایش، آن‌ها را برگزیده و به کار گیرد. در این مطلب به معرفی انواع روش های بازاریابی میپردازیم. برای اینکه مطلب طولانی و خسته کننده نشود، ۵۰ روش بازاریابی را در دو قسمت منتشر می کنیم:

۱-بازاریابی سببی

از جمله نیازمندی های این بازاریابی این است که شما بدانید که چه چیزهایی برای شرکت یا سازمان شما مهم است و به دنبال چه هستید! یا بطور ساده، قصد کمک به چه کسی در این دنیا را دارید؟

یک مثال خوب از این نوع بازاریابی، کمپانی کفش تامز است که با تغییر شعار خودش توانست یک اعتبار و خوش‌نامی قابل توجهی میان مشتریانش پیدا کند.

شعار قدیمی: با خرید هر کفش، یک جفت کفش رایگان  هدیه بگیرید!
شعار جدید: با خرید هر کفش، یک جفت کفش رایگان به یک انسان نیازمند هدیه می‌دهیم!

۲-بازاریابی مجاورتی

از جمله سازوکارهای جدید این نوع بازاریابی، ارسال پیامک‌های مبتی بر مکان است که از طریق دکل‌های مخابراتی انجام می‌شود و حتی بهتر از آن اختراع جدید دانشجویان ایرانی است که گلوری نام دارد. با استفاده از این دستگاه شما می‌توانید به یک شعاعی از محدوده اطرافتان پیام خود را بصورت صوت یا متن، برسانید. برای مثال توسط اختراع گلوری می‌توانید با ارسال یک پیامد خوش آمد گویی برای افراد نزدیک کسب و کارتان، آن‌ها را دعوت کنید تا از مغازه شما دیدن کنند و از تخفیفات ویژه آن بهره ببرند.

۳-بازاریابی رابطه ای

فرض کنید به دنبال کیف چرم می‌گردید و در حین جستجو، به جملات زیر بر می‌خورید؛ لطفا جملات زیر را باهم مقایسه کنید:

  • تخفیف زمستانه خرید کیف چرم
  • تنها تا امشب فرصت دارید تا از تخفیف شگفت انگیز کیف چرم برخوردار شوید
  • فروش انواع کیف چرم اداری
  • فروش کیف چرم اداری – تعداد محدود است

در این استراتژی، سعی می‌شود با ایجاد حس محدودیت در زمان و تعداد و … مشتری را به خرید سریع‌تر ترغیب کرد. یک نمونه‌ی قدیمی آن، شیوه فروش فیلم‌های تولیدی توسط کمپانی دیزنی است. به این شکل که پس از تولید و عرضه، زمان محدودی برای خرید اعلام می‌شود و پس از آن، فیلم‌ها برای چند سال از دسترس خارج شده و برای فروش عرضه نمی‌شوند. همچنین اگر استراتژی کمیابی محصول به درستی اجرا شود، در بلند مدت می‌تواند موجب افزایش حس وفاداری به برند شود.

انواع روش های بازاریابی

۶-بازاریابی نقل قولی

یکی از ابتدائی‌ترین روش هایی است که مردم برای تعیین خریدشان انجام می‌دهند و به معنای انتقال اطلاعات از زبان یک فردی به فرد دیگری است. حتما سایت شرکت‌هایی را دیده اید که در آن، نظر مشتریانشان یا نظر یک شخصیت بزرگ در رابطه با برندشان را نوشته‌اند. این کسب‌وکارها، با انتشار نقل قول مناسب از کسب‌وکارشان سعی در اعتماد سازی در ذهن مخاطبین خود را دارند تا تبدیل به کاربر یا مشتری شوند.

۷-بازاریابی فراخوانی

این نوع بازاریابی، به منظور تبدیل مخاطب به مشتری است. برای مثال، اگر سایت خبری دارید با گذاشتن دکمه فراخوان عضویت در خبرنامه، می‌توانید به جمع‌آوری ایمیل مخاطبینتان بپردازید و خواننده‌هایی را که گه‌گاهی به سایت شما سر می‌زنند، به خوانندگان ثابت خبرهایتان تبدیل کنید.

مثال دیگر و رایج این نوع از بازاریابی، صفحه‌فرودهایی هستند که برای اهداف خاص مثل خرید یک محصول یا دانلود یک اپلیکیشن طراحی می‌شوند و طی یک فرآیند از پیش تعیین شده، کاربر را به سمت کلیک بر روی دکمه فراخوان ترغیب و هدایت می‌کنند.

 ۸-بازاریابی ویروسی

تا به حال شده که یک ویدئو ی خاص رو توی چندین کانال تلگرام ببینید و حس کنید که این ویدئو بطور ویروسی در حال پخش شدن هست ؟ بازاریابی ویروسی یکی از بهترین راه هایی هست که با کمترین هزینه می‌توانید در بین مردم پخش شوید و خودتان را معرفی کنید. البته به همین راحتی هم نیست و شما در ابتدای کار نیاز مند یک محتوای بسیار غنی و جذاب هستید که پتانسیل ویروسی شدن و به پخش شدن در بین مردم را داشته باشد. محتواهایی که یکی از احساست مردم را تحریک می‌کنند (طنز، غم ، ترس و …) توسط مردم به اشتراک گذاشته می‌شوند وبه اصطلاح ویروسی می‌شوند. بطور مثال یکی از نمونه های موفق این نوع بازاریابی کلیپ طنز جوانمرد پاره! برای اپلیکیشن شمیم سلامتی بود که اخیرا در تلگرام منتشر شد و توانست بیش از ۷ میلیون بازدید بگیرد!

این نوع بازاریابی اگر بطور درستی اجرا نشود می‌تواند آسیب زننده هم باشد مانند ویدئوی سخیف استارتاپ بیمیتو که بطور ویروسی پخش شد.

۹-بازاریابی گوناگونی

اگر فرصت دارید تا با تحقیق روی مشتریانتان و جداسازی و دسته بندی آن ها به مطالعه وژگی های آن ها بپردازید، بهتر است برای هر دسته از مشتریان یا مخاطبینان bussiness plan جدایی تدوین کنید و با رویکردی که مختص همان دسته است و با ویژگی های آن ها تطابق دارد، به سراغ آن ها بروید. بطور مثال اگر بیشتر مخاطبین فروشگاه اینترنتی شما خانم هستند از رنگ هایی که در بین خانم ها پرطرفدار است و طرح های زنانه در طراحی سایت خود استفاده کنید.

۱۰-بازاریابی پنهانی

عضی اوقات کم گفتن و نگفتن و توضیح ناقص می‌تواند جذاب تر باشد! یک تریلر فیلم رو در نظر بگیرید که با نشان دادن برخی صحنه های فیلم کنجکاوی شما را بر می‌انگیزد و ترغیب می‌کند تا به سینما بیایید و فیلم را بطور کامل مشاهده کنید. یا حتما برخی بیلبورد های در سطح شهر را دیده اید که با یک جمله کوتاه و عجیب ذهن شمارا مشغول می‌کنند.

انواع روش های بازاریابی

۱۱-بازاریابی انبوه

شرکت های بزرگ تولید کننده نیاز دارند تا حجم بالایی از محصولشان را به فروش برسانند تا بتوانند باقی بمانند و رشد کنند. این نوع بازاریابی ویژه کمپانی هایی هست که محصولات و کالاهی دارند که برای عموم مردم قابل استفاده هست و بازار هدف مشخصی ندارند، مثل کالاهای مصرفی که تمامی مردم نیاز دارند. فروشگاه والمارت یکی از نمونه های موفق بازاریابی انبوه است.

۱۲-بازاریابی فصلی

یکی از روش‌هایی که پس از پیدایش اینترنت مورد توجه کارآفرینان و مدیران بازاریابی و کسب‌وکارها قرار گرفت، بازاریابی آنلاین است، مهمترین ویژگی‌های این نوع از بازاریابی، پایین بودن هزینه و سریع بودن است و از جمله زیر دسته های این روش میتوان به تلیغات بنری در وب اشاره کرد.

۱۵-بازاریابی مذهبی

استفاده از رویدادهای مذهبی و تحریک مردم به‌ وسیله‌ی عقاید آن‌ها، از این نوع بازاریابی است. برای مثال افرادی که اجناس یا کتب خود را در جلو یک مرکز مذهبی به فروش می‌گذارند یا سرویسی که سمت و سوی مذهبی یا سیاسی به خود می‌گیرد.

۱۶-بازاریابی رویدادی

برگزاری رویداد، روشی عالی برای افزایش فروش است. مشتریان اغلب به دلیلی محکم برای خرید نیاز دارند و رویدادها معمولا این بستر را می‌توانند فراهم کنند. رویدادهای متناسب با مناسب‌هایی نظیر شروع مدارس یا عید نوروز، از جمله شاخص‌ترین موارد بازاریابی رویدادی است.

۱۷-بازاریابی آفلاین

با گسترش مخاطبین اینترنت، بسیاری شرکت‌ها اقدام به یافتن راه‌های جدیدی برای ادغام بازاریابی آفلاین با تکنولوژی‌های جدید به منظور ایجاد تجربه‌های جذاب‌تر برای مشتری، کرده‌اند. شرکت کوکا‌کولا ماشین‌های فروشی ساخته است که از مشتری می‌خواهد آن را بغل کند. این کار باعث پیوند برند کوکاکولا با احساس عمیق شادی شده، و به صورت آفلاین مشتریان را به تجربه محصول واقعی دعوت می‌کند.

۱۸-بازاریابی درون گرا

مشتریان اغلب به دلایل مختلفی با شرکت‌ها تماس می‌گیرند. این امر می‌تواند فرصتی عالی برای فروش محصولات و خدمات بیشتر به مشتریانی شود که که در حال حاضر آن‌ها را ندارند. بانک تجاری Chase، وقتی مشتریان تجاری برای چک کردن حساب خود تماس می‌گیرند، از این فرصت برای پرسیدن اینکه آیا علاقه‌مند به خط اعتباری یا دیگر سرویس‌های بانکی هستند، استفاده می‌کند.

۱۹-بازاریابی شبه رایگان

شما می‌توانید به تبلیغ هدیه‌های مجانی بپردازید یا محصولات و خدمات خود را با قیمت پایین بفروشید تا فروش دیگر محصولات و خدمات مرتبط با آن افزایش یابد.

۲۰-بازاریابی خبرنامه ای

محتواهایی برای آموزش مشتریان در مورد محصولات و خدمات خود نوشته و منتشر کنید. این کار می‌تواند ابزاری مناسب برای تاثیرگذاری بدون استفاده از روش‌های فروش مستقیم باشد.

آموزش بازاریابی محتوا

۲۳-بازاریابی نمایشگاه های تجاری

بسیاری از محصولات باید قبل از خرید، تجربه شوند. مشتریان کمی حاضر به خرید اتومبیلی جدید بدون تحقیقات زیاد و رانندگی آزمایشی قبل از خرید، هستند. نمایشگاه‌های تجاری گردهمایی‌های صنعتی هستند که مشتریان برای تجربه و آزمایش محصولات آن صنعت دعوت می‌شوند. شرکت فورد برای معرفی خط جدید محصولات خود هر ساله زمان زیادی را صرف برگزاری و اجرای غرفه‌هایی در نمایشگاه‌های بین المللی اتومبیل می‌کند. این نمایشگاه‌های تجاری اتومبیل به گزارشگران و مشتریان فرصت تجربه مستقیم ماشین‎ها را می‌دهد.

۲۴-بازاریابی موتورهای جستجو

محصولات و خدمات خود را با استفاده از دستگاه‌های دیجیتالی مانند کامپیوترها، گوشی‌های هوشمند، و تبلت‌ها، برای مشتریان تبلیغ کنید. بازاریابی مستقیم می‌تواند راهی موثر برای دستیابی به مشتریان، درست در محل زندگیشان باشد. با این‌که اغلب جنبه‌ای منفی در این رویکرد یافت می‌شود (زیادی پست الکترونیکی برای مشتریان مزاحمت ایجاد می‌کند)، بسیاری شرکت‌های هوشمند بازاریابی مستقیم را به خوبی مدیریت می‌کنند. به عنوان مثال شرکت L.L.Bean که در زمینه طراحی و فروش کاتالوگ فعالیت دارد، برنامه بازاریابی مستقیمی ایجاد کرده است که مشتریانش مشتاق به دریافت پیام‌های آن هستند.

 

ادامه مطلب را می توانید از اینجا مطالعه کنید.

منبع: سایت اکوموتیو


برامون مهمه بدونیم نظر شما درباره این مطلب چیه؟ لطفا به این مطلب امتیاز بدهید: ( شما اولین نفر هستید که امتیاز می دهیدLoading...)

با ما همراه شوید:

  • aparat
  • telegram
  • soroush
  • eitaa
  • Instagram
  • bale
  • hamsa
  • idpay

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *