۵۰ روش بازاریابی که هر کارآفرین باید بداند(۲)

در مطلب قبل ۲۵ روش از ۵۰ روش بازاریابی بازاریابی را بیان کردیم. ۲۵ روش بازاریابی باقیمانده را را در ادامه بررسی می کنیم:

۲۶-بازاریابی مشتریان خاص

۲۷-بازاریابی قطره ای

بازاریابی قطره‌ای، یک استراتژی ارتباطی است که مجموعه‌ی از قبل نوشته شده‌ای از پیام‌ها را به تدریج به مشتریان ارسال کرده یا “می‌چکاند”. این پیام‌ها اغلب در قالب بازاریابی ایمیلی ارسال می‌شوند، هرچند از دیگر رسانه‌ها هم می توان استفاده کرد.

۲۸-بازاریابی گروه اجتماعی

با یکی از مخاطبین یا مشتریان فعلی گفتگویی داشته باشید و از نیازها و تمایلات گروه اجتماعی بخصوص او صحبت کنید. بازاریابی گروه اجتماعی بجای تمرکز بر راه‌اندازی معامله بعدی، به تبلیغ وفاداری بیشتر و سطوح بالاتری از همکاری درمیان جامعه برندی موجود می‌پردازد. بازاریابی گروه اجتماعی می‌تواند به بازاریابی دهان به دهان منجر شود.

آموزش بازاریابی اجتماعی

۲۹-بازاریابی رسانه های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر فرصتی منحصر به فرد برای کسب و کارهای مایل به سرمایه‌گذاری در مشارکت مشتری ایجاد می‌کنند. بازاریابی رسانه‌های اجتماعی هنوز نوپاست اما بسرعت درحال گسترش است. شرکت‌هایی مانند شرکت هواپیمایی SouthWest بخش‌هایی با بیش از ۳۰ نفر نیروی انسانی دارند که وظیفه اصلی آن‌ها مشارکت فعال با مشتریان در رسانه‌های اجتماعی است.

۳۰-بازاریابی رسانه های متقاطع

۳۱-بازاریابی B2B

آموزش بازاریابی B2B

۳۲-بازاریابی ترویجی

بازاریابی ترویجی نوعی استراتژی بازاریابی تجاری برای ترغیب مشتری جهت اقدام به خرید است. بازاریابی ترویجی تکنیکی است که شامل انگیزه‌های مختلفی برای خرید می‌شود، مانند:

  • مسابقات: همه‌ی ما از بردن چیزی که مجانی باشد، لذت می بریم. مسابقات، ابزار بازاریابی جذابی برای کسب مشتریان جدید و ایجاد آگاهی، برای شرکت‌های کوچک است.
  • کوپن‌ها: بر اساس گزارش CMC – یکی از کسب و کارهای پیش‌رو در پردازش کوپن – ، بازاریاب‌ها ۳۰۲ میلیارد کوپن در سال ۲۰۰۷ صادر کرده‌اند، که ۶% بیشتر از سال قبل آن بوده است. بر اساس گزارش شورای کوپن انجمن بازاریابی تبلیغاتی آمریکا، بیش از ۷۶% جمعیت از کوپن استفاده می‌کنند. کوپن‌ها هنوز هم کار می‌کنند و استراتژی بازاریابی مقرون به صرفه‌ای برای کسب و کارهای کوچک فراهم می‌کنند.
  • عرضه نمونه رایگان: ممکن است به نظر بیاید که بخشش محصول موجب محدودیت سود می‌شود، اما در نظر بگیرید که بخشش کوچکی به مشتریتان می‌تواند به خریدی بزرگ منجر شود. نابغه خرده فروشی، سوپرمارکت‌های Publix، نمونه‌هایی از کیک لیمویی اصیل و فوق‌العاده خود را به اشتراک می‌گذارند نه به این دلیل که مردم در مورد کیفیت کیک‌ها شک دارند، بلکه برای ترغیب مشتریان به خرید بیشتر.

۳۳-بازاریابی کمین

تبلیغ‌کنندگان از این استراتژی بازاریابی برای پیوستن به رویدادها و برندهای خاص بدون هزینه اسپانسری استفاده می‌کنند. این بازاریابی، به شرکت ها امکان سرمایه‌گذاری روی این رویدادها یا برابری با ارزش ویژه برند شرکت دیگری را می‌دهد که دارای تاثیر احتمالی کاهش ارزش رویداد اصلی است.

۳۴-بازاریابی B2C

هدف اصلی بازاریابی B2C (بازاریابی شرکت با خریدار)، تبدیل مشتریان به خریداران با بیشترین شدت و پیوستگیِ ممکن است. بازاریابان B2C، برای جلب بازار هدف به خرید، فعالیت‌های بازاریابی مانند کوپن‌ها، نمایشگاه‌ها، ویترین‌ها (هم واقعی و هم آنلاین) و پیشنهادات ویژه را به کار می‌گیرند. کمپین‌های بازاریابی B2C بر روی معامله تمرکز دارند، کوتاه‌مدت‌تر هستند، و نیاز به جلب نظر فوری مشتری دارند. این کمپین‌ها اغلب، معاملات ویژه، تخفیف، یا کوپن‌هایی ارائه می‌دهند که می‌توان به صورت آنلاین یا در فروشگاه، از آن‌ها استفاده کرد.

۳۵-بازاریابی ابری

۳۶-بازاریابی موبایلی

بازاریابی موبایلی این امکان را فراهم می‌آورد که تبلیغاتی مطابق با زمان و مکان حضور مشتریان داشته باشیم.

 ۳۷-بازاریابی ائتلافی

این روش در واقع یک سرمایه‌گذاری مشترک میان دو یا تعداد بیشتری شرکت برای اشتراک منابع به منظور تبلیغ و فروش محصولات و خدمات است.

۳۸-بازاریابی معکوس

در بازاریابی معکوس، ایده‌ی اصلی، وادار کردن مشتری به جستجوی شرکت به جای استفاده از بازاریاب برای جذب مشتری است. معمولا، این امر با استفاده از روش‌های تبلیغاتی سنتی مانند تبلیغ تلویزیونی، تبلیغ در مجلات چاپی و همچنین رسانه‌های آنلاین صورت می‌گیرد. در بازاریابی، بیشتر فروشنده به دنبال مجموعه مشتری‌های مناسب و هدف قرار دادن آن‌ها می‌رود؛ اما تمرکز بازاریابی معکوس بر این است که مشتری به سمت فروشندگان احتمالی که ممکن است بتوانند محصول دل‌خواه او را ارائه دهند، برود.

در سال ۲۰۰۴، دوو کمپین “دوو برای زیبایی واقعی” را با تمرکز بر روی زیبایی طبیعی خانم‌ها به جای تبلیغ محصولات خود، راه‌اندازی کرد. این کمپین باعث افزایش یک میلیارد دلاری فروش آن‌ها شده و موجب شد دوو برند خود را متناسب با این استراتژی از نوع بسازد. این کمپین، با وجود موفقیت، موجب جنجال و مباحثه زیادی شد چون مردم آن را به چشم یک تبلیغات با پیغامی متناقض می‌دیدند.

۳۹-بازاریابی تلفنی

۴۰-بازاریابی نمونه رایگان

برخلاف بازاریابی شبه رایگان، این روش متکی بر بازاریابی مکمل نیست و در عوض شامل اهدای نمونه‌ای مجانی از محصول برای ترغیب مشتری به خرید است.

۴۱-بازاریابی پیام مستقیم

بازاریابی پیام مستقیم، نوعی تبلیغات کانالی است که از ابزارهای مختلف تبلیغاتی مانند پیام متنی، ایمیل، شبکه‌های مجازی پیام‌رسان، وب‌سایت‌های تعاملی، پوسترهای تبلیغاتی آنلاین، اطلاعیه‌ها، کاتالوگ، نامه‌های تبلیغاتی و تبلیغات فضای باز بهره‌مند می‌شود. بازاریابی ایمیلی مستقیم، به شرکت‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی اجازه می‌دهد مستقیما با مشتریان ارتباط برقرار کنند. پیام‌های ارسالی در بازاریابی ”پیام مستقیم”  روی تمرکز بر مشتری، اطلاعات و مسئولیت‌پذیری تاکید و تمرکز دارند. ویژگی‌های زیر سبب تمایز این نوع بازاریابی است:

  • پیام‌های بازاریابی مستقیم، مشتریان را مورد خطاب قرار می‌دهد. بازاریابی مستقیم متکی بر توانایی خطاب قرار دادن اعضای بازار هدف است. دسترسی به مخاطب با استفاده از اشکال مختلف آدرس مانند: ایمیل، شماره تلفن موبایل، کوکی‌های مرورگر وب، شماره فکس و آدرس‌های پستی ممکن می‌شود.
  • بازاریابی مستقیم به دنبال اجرای یک “دعوت به اقدام” (call to action) خاص است. به عنوان مثال، ممکن است از مشتریان احتمالی بخواهد با شماره تلفن رایگانی تماس گرفته یا روی لینک یک وب‌سایت کلیک کنند.
  • تاکید بازاریابی مستقیم بر روی دریافت بازخوردهایی از مشتریان است که قابل ردیابی و اندازه‌گیری هستند.
  • تعدد بازخوردهای مثبت مشتریان نشان‌دهنده‌ی یک کمپین تبلیغاتی مستقیم با مدیریت خوب است که مشخص می‌کند سرمایه‌گذاری روی کمپین اشتباه نبوده است. در تبلیغات عمومی، به منظور رساندن پیام‌هایی که سعی در ایجاد آگاهی احساسی در مشتریان احتمالی یا ایجاد مشارکت با برند را دارند، از به کارگیری ”دعوت به اقدام” خودداری می‌کنند. حتی تبلیغات‌های عمومی که به خوبی طراحی شده‌ اند نیز به ندرت می‌توانند تاثیر خود را بر سود سازمان اثبات کنند.

آموزش بازاریابی پیام مستقیم

۴۲-بازاریابی پایگاه داده

۴۳-بازاریابی شخصی سازه شده

بازاریابی شخصی‌سازی شده -که گاهی به آن بازاریابی یک به یک هم می‌گویند- شکل افراطی تمایز محصول است. در حالی که تمایز محصول سعی در تمایز یک محصول با محصولات رغیب را دارد، هدف شخصی‌سازی فراهم کردن محصولی منحصر به فرد برای هر مشتری است. Nile ID نمونه برندی است که کسب و کاری قوی را توسط مفهوم بازاریابی شخصی‌سازی شده راه انداخته است.

آموزش بازاریابی شخصی‌سازی شده

۴۴-بازاریابی مشارکتی

همکاری‌های استراتژیکی ایجاد کنید که با مشارکت برندهای مکمل، موجب سود مشترک می‌شوند. در این استراتژی -که به عنوان بازاریابی همکاری هم شناخته می‌شود- یک برند عمل فروش را انجام داده و برند دیگر به جذب مشتری و ایجاد آگاهی از برند می‌پردازد.

۴۵-بازاریابی فرقه

گزاره‌ی بازاریابی فرقه بر پایه‌ی این مفهوم بنا شده است که یکی از راه‌های تبدیل، جذب و تهییج مشتریان، استفاده از انگیزه‌های رفتاری بی‌انتهای موجود در فرقه‌های مذهبی است. بازاریابی فرقه، نقطه‌ای روشن در لیست قالب‌های بازاریابی نوظهور است. اصطلاح فرقه (Cult) را به لیست کلمات کلیدی نوظهور بازاریابی بیفزایید.

۴۶-بازاریابی انسانی

نیازهای انسانی “حالتی از احساس محرومیت” هستند. این نیازها به نیازهای فیزیکی (غذا، مسکن، امنیت، پوشاک)، نیازهای اجتماعی (تعلق و عاطفه)، و نیازهای فردی (دانش، بیان عقاید) تفکیک می‌شوند. اقدام برای رفع این محرومیت‌ها ضمن این‌که عملی خیرخواهانه است، می‌تواند سبب جلب توجه مخاطبین شما شود.

۴۷-بازاریابی عشق برند

بازاریابی عشق برند، مفهوم بازاریابی‌ای است که قصد جایگزینی ایده‌ی بازاریابی برند سنتی را دارد. برندها در حال از دست دادن قدرت خود هستند و عاشقان برند، راه نجات برندها هستند. دوست‌داران برند، به برند جان تازه‌ای می‌بخشند. یک برند برای ترفیع خود به دسته‌ی “برند فرقه‌ای” باید به مشتریان احساس تعلق داده و احساسات شدیدی از عشق را در مشتریانش ایجاد کند. ایجاد وفاداری بی حد و مرز نیازمند روابط عاطفی است که سطوح بالاتری از عشق و حسی از تعلق به برند را ایجاد می‌کنند.

۴۸-بازاریابی ایمیلی

به محض ورود مشتریان به فضای مجازی، بازاریابان نیز از ایمیل برای به دست آوردن آن‌ها استفاده کردند. بسیاری از بازاریابان کسب و کار به کسب و کار (B2B) به بازاریابی ایمیلی به عنوان اولین و بهترین راه برای دست‌یابی به مشتری نگاه می‌کنند. در نمایشگاه‌های صنعت، مشاوران IBM معمولا مشغول تبادل ایمیل با مشتریان بالقوه خود هستند.

۴۹-بازاریابی بیرونی

گاهی اوقات برای شرکت‌ها مهم است که مشتریانشان بدانند که آن‌ها وجود دارند. با ایجاد یک لیست از مشتریان بالقوه، شرکت‌ها می‌توانند برای دست‌یابی به مشتریان جدید خود از طریق گروه‌های مختلف تلاش کنند. زمانی که مایکروسافت برای فروش نرم‌افزار حسابداری خود تلاش می‌کرد، از بازاریابی بیرونی برای پیدا کردن مشتریان بالقوه استفاده می‌شد و سپس برای قرارهای رو در رو برنامه‌ریزی اتفاق می‌افتاد.

۵۰-بازاریابی چریکی

روش‌های ریشه‌ای، غیرسنتی و کم‌بودجه که معمولا با خلاقیت و جمعیت زیاد افراد همراه است که برای تبلیغ و بالا بردن یک محصول، خدمت، رویداد و یا یک برند به کار گرفته می‌شود.

قبلا مثال هایی از بازاریابی چریکی را در معرفی کرده ایم. برای دیدن این مثال ها می توانید اینجا یا اینجا یا اینجا یا اینجا کلیک کنید.

 

منبع: سایت اکوموتیو


برامون مهمه بدونیم نظر شما درباره این مطلب چیه؟ لطفا به این مطلب امتیاز بدهید: ( شما اولین نفر هستید که امتیاز می دهیدLoading...)

با ما همراه شوید:

  • aparat
  • telegram
  • soroush
  • eitaa
  • Instagram
  • bale
  • hamsa
  • idpay

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *