کسب و کاری که با عشق به مادر شکل گرفت

استاد کار- محسن حاتمی

اپلیکیشن استادکار بازار آنلاین خدمات است. از طریق این اپلیکیشن مشتریان می‌توانند به‌صورت آنلاین در هر ساعت از شبانه‌روز، متخصصان و سرویس‌کاران را برای انجام کارها و خدماتی که نیاز دارند انتخاب کنند. ضمناً خدمات را با قیمتی شفاف دریافت می کنند. استادکار پلی ارتباطی است بین مشتریان و متخصصان از تعمیر موبایل و تبلت گرفته تا نصب کامپیوتر، دکوراسیون، خدمات منزل، خدمات آرایشی، پزشکی و حتی دامپزشکی.

بنیانگذاران استادکار در آمریکا با هم آشنا شده‌اند و می‌گویند چون تجربه کار در ایران را داشته‌اند و از داستان‌های موفقیت استارت‌آپ‌های ایرانی آگاه بوده‌اند، به ایران برگشته‌اند. محسن حاتمی، حسین اخلاق‌پور، امیرحسین آل‌یاسین و امین صادقی در دانشگاه استنفورد آمریکا با هم ملاقات اما کسب‌وکارشان را در ایران راه‌اندازی می‌کنند.

استادکار سال ۹۵ راه‌اندازی شده و الان تیمی ۴۵ نفره دارد. در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ متخصص با استادکار کار می‌کنند و افزایش تعداد استادکاران در ماه‌های آینده را تا ۱۰هزار استادکار پیش‌بینی کرده‌اند. از زمان راه‌اندازی استادکار تاکنون حدود ۲۵هزار کاربر از خدماتش استفاده کرده‌اند. استادکاری‌ها برای موفقیت، بیشترین تاکید را بر داشتن تیمی هماهنگ و دارای تعلق خاطر به کار تیمی می‌دانند و معتقدند که همین امر رمز موفقیت‌شان خواهد بود.

چرا حوزه خدمات؟

حجم کل اقتصاد ایران حدودا ۴۰۰میلیارد دلار است. بیش از ۵۰ درصد این حجم برای خدمات هزینه می‌شود. ‌البته خدمات صنعتی، بانکداری، کشتیرانی، درمانی و… را هم در‌بر‌می‌گیرد. بخش کوچکی هم مربوط به خدمات خانه، مدارس، مساجد، بیمارستان‌ها و… است. در این میان حجم بازار سالانه خدمات خانگی، ۸میلیارد دلار است که عدد بزرگی است و حدود ۳ میلیارد دلار این رقم حجم بازار تهران است. اگر خدمات درمانی و… را هم اضافه کنید، این بازار بزرگ‌تر هم می‌شود.

در حال حاضر در کشور تنها خدمات حمل‌و‌نقل تا حدودی آنلاین شده اما در سال‌های آینده خدمات دیگر هم آنلاین می‌شوند. اما به‌طور کلی سهم آنلاین‌ها در ایران روبه‌افزایش است.

 ایده تشکیل استادکار

ایده استادکار در یک اتفاق ساده، ریشه دارد؛ چندی پیش از آغاز کار استادکار، مادر حسین که در ایران به‌تنهایی زندگی می‌کند، به تعمیرات جزئی منزل نیازمند می‌شود. در تماسی که با پسرش برقرار می‌کند، او را از این مشکل مطلع می‌کند. حسین اخلاق‌پور هم از آمریکا پیگیر کارهای مادر می‌شود و بعد از تماس با تعمیرکاران در ایران، سعی می‌کند مشکل مادرش را برطرف کند، ولی همچنان دل‌نگران کیفیت کار و مهم‌تر از آن امنیت مادرش بوده است. از طرفی با خودش فکر می‌کرده که چرا اینقدر دسترسی به تعمیرکار سخت است؟

همین اتفاق باعث می‌شود که این فکر به ذهن او برسد که اگر امکانی وجود داشته باشد که تعمیرکار یا متخصص قابل اعتماد برای افراد ارسال کند، این مشکلات حل می‌شود. حسین مسئله را با دوستانش در میان می‌گذارد و پیشنهاد خود را مطرح می‌کند. از او استقبال می‌کنند و از همان جا تصمیم می‌گیرند که این ایده را اجرا کنند.

استارت‌آپی با ۱۵۰ خدمت

در استادکار خدمات مختلف به‌طور کامل توصیف می‌شود و استادکاران مرتبط با خدماتی که تعریف شده‌اند، در بازار شناسایی می‌شوند. فرایند گزینش استادکاران بدین‌گونه است که براساس کیفیت کار، مجوز کار، گواهی سوءپیشینه و سایر فاکتورهای مهم فیلتر و جذب می‌شوند. پس از آنکه استادکاران برای خدمت مشخصی پذیرفته شدند، می‌توانند سفارش بگیرند و کار خود را شروع کنند.

در حال حاضر خدماتی چون خدمات خانگی (نظافت، سرویس کولر و…)، خدمات ساختمانی (نقاشی، کاغذ دیواری و…)، خدمات برقی، خدمات آموزش، خدمات آنلاین و دیجیتال، تاسیسات (لوله‌کشی و غیره)، خدمات خودرو، خدمات کامپیوتری و… در استادکار ارائه می‌شود.

 در حال حاضر ۶۰ خدمت به کاربران ارائه داده می‌شود که قرار است این تعداد به ۱۵۰ خدمت برسد.

 هدف استادکار

زمانی که مشتریان در اپلیکیشن استادکار، خدمتی را انتخاب می‌کنند، متخصصان براساس خدمت مورد نیاز قیمت پیشنهادی خود را اعلام می‌کنند و مشتری براساس قیمت‌های پیشنهادی، خوشنام‌ترین متخصص را انتخاب می‌کند.

مشتریان می‌توانند امتیاز و سابقه کاری استادکاران را مشاهده کنند و بر همین اساس، بهترین متخصص را انتخاب کنند.

استادکار برای ایجاد بازار قابل اعتماد و شفافی که هم مشتریان را راضی نگه دارد و هم به استادکاران برای ارائه خدمات باکیفیت انگیزه بدهد، شیوه درآمدزایی براساس کارمزد را حذف کرده‌ است که برخلاف عرف بازار خدمات مشابه در این زمینه است.

 در حال حاضر تمام خدمات به‌صورت رایگان به اطلاع متخصصان می‌رسد؛ اما قرار است در آینده نزدیک، پس از جذب متخصصان قابل‌اعتماد در تمام دسته‌های خدمات و شکل‌گیری فرهنگ اعتماد در بازار، براساس فروش اشتراک به متخصصان، درآمدزایی داشته باشند. در این سیستم تنها انگیزه استادکاران این است که امتیازهای خود را افزایش دهند و با ارائه قیمت‌های خوب، بتوانند در کار خود پیشرفت کنند.


برامون مهمه بدونیم نظر شما درباره این مطلب چیه؟ لطفا به این مطلب امتیاز بدهید: ( شما اولین نفر هستید که امتیاز می دهیدLoading...)

با ما همراه شوید:

  • aparat
  • telegram
  • soroush
  • eitaa
  • Instagram
  • bale
  • hamsa
  • idpay

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *