به گزارش نویاب، محلهای اقامت در اتاقک، خانههای مردم و ویلاهای شخصی است که زمینهساز اشتغالزایی محلی و گردش مالی میشود. مشاغل زیادی در این میان شکل میگیرد و مردم بومی- محلی هر منطقه میتوانند با استفاده از ظرفیتهای فرهنگی و اجتماعیشان، خدماتی را به مسافران ارائه کنند و کسب درآمد داشته باشند. بنیانگذاران اتاقک در این گزارش کوتاه، بیشتر معرفی میشوند.
بازار ۲۶۰۰ میلیاردی پیش روی اتاقک
مردم ایران در بهار ۱۳۹۶، هشت هزار میلیارد تومان در بازار گردشگری هزینه کردهاند. با وجود این، براساس آمار، تنها ۱۳درصد ایرانیها برای محل اقامت هزینه میکنند. در این میان بازار هدف دیگری برای اقامت ایجاد شده و آن اجاره خانهها و ویلاهای شخصی در شهرها و مناطق مختلف کشور است که از رهگذر آن بازاری با گردش مالی ۱۲۰۰میلیارد تومانی ایجاد شده که آنطور که فعالان این بازار میگویند اندازه آن تا ۲۶۰۰میلیارد تومان هم قابل افزایش است.
این نوع اقامت که از آن با نام اقامت ارزان در کنار تجربه خوشایند سفر یاد میشود، بازار هدف کسبوکاری به نام اتاقک است.
اتاقک که در سال ۱۳۹۵ توسط ۳ بنیانگذار به نامهای علی تالشی، عطا خلیقی و فرشاد شریفی راهاندازی شده، تاکنون بیش از ۲۰هزار کاربر یکتا داشته و ۴هزار و۵۰۰، اتاقک در سراسر کشور با آن همکاری میکنند.
بنیانگذاران اتاقک به گرفتن سهم ۲۵درصد از این بازار در حال رشد، تا سال ۱۴۰۲ فکر میکنند.
آنها اگرچه با سرمایه شخصیشان اتاقک را راه انداختهاند اما این روزها بدشان نمیآید که با سرمایهگذاران خطرپذیر اکوسیستم پای میز مذاکره بنشینند. میگویند حداقل به ۴٫۶میلیارد تومان سرمایه نیاز دارند و به ازای آن بین ۲۰ تا ۳۰درصد از سهامشان را واگذار میکنند.
اتاقک کار خود را چگونه آغاز کرد؟
بنیانگذاران اتاقک در پاسخ به این سوال می گویند: آغازش برمیگردد به الکامپاستارز دوم در سال ۹۵ در آنجا صحبتهای ابتدایی را داشتیم. کار فنی را از اسفند ۹۵ آغاز کردیم و خرداد۹۶، نسخهای از اتاقک را برای تست محصول راهاندازی کردیم. و الان در ۲۲۲ شهر ۲۴هزار و ۵۰۰ اتاقک فعال داریم.
ما میخواهیم تجربه خوب از سفر را به اقامت اضافه کنیم. در مورد استفاده از هتلها هم باید بگویم که درصدشان در اتاقک بسیار کم است و تنها در شهرها و مناطقی که اقامتگاه دیگری وجود نداشته یا خانهای برای این کار پیدا نشده، از هتلها استفاده کردهایم.
برای انتخاب و تائید محل هم پارامترهای اولیهای وجود دارد؛ برای اینکه برآوردهای اولیه را داشته باشیم، نیروهای ما به محل مکان مورد نظر میروند، آشنایی محلی به دست میآورند و آن مکان را به لحاظ امکانات بررسی میکنند. ما حتی هدف آن شخص از اجاره خانهاش را میپرسیم. هویتسنجی هم میکنیم؛ یعنی دیگر به این صورت نیست که یک نفر تکهای مقوا را در دستش بگیرد و کنار خیابان بایستد و مسافران را به خانه یا محل اقامتی که دارد، ببرد.
حتی گواهی سوءپیشینه از آنها میگیریم با اینکه آدمهای محترمی هم هستند و حتی بسیار پیش میآید که به اصطلاح به آنها برمیخورد اما ما نمیتوانیم اعتماد مسافران و مشتریانمان را نادیده بگیریم.
سرمایه اولیه اتاقک
خودشان می گویند از کسی پول نگرفتهایم و خودمان ۳ نفر به عنوان همبنیانگذار، سرمایه موردنیاز را به اتاقک تزریق کرده و تا الان حدود ۱٫۱میلیارد تومان برای اتاقک هزینه کردهایم.
چرا صنعت گردشگری؟
صنعت گردشگری میتواند اتفاقات شگفتانگیزی در اقتصاد ایران ایجاد کند. زمینهها هم که وجود دارد و اینکه تاکنون از این ظرفیتها استفاده نشده، جای تعجب بسیار دارد.
به نظر ما تنها راه نجات شرایط اقتصادی ایران، همین صنعت گردشگری و کسبوکارهای وابسته به آن است؛ صنعتی که با گذشت زمان ارزش افزودهاش چند برابر میشود و میتواند معادلات نابرابر توزیع درآمدی را برهم بزند، چون در دورترین نقاط کشور هم زمینههای اشتغال را ایجاد میکند.
برامون مهمه بدونیم نظر شما درباره این مطلب چیه؟ لطفا به این مطلب امتیاز بدهید: ( )