اقیانوس آبی و اقیانوس قرمز چیست؟

بازار و دنیای کسب‌و‌کار امروز مملو از شرکت‌های مختلف با محصولات گوناگون است. اگر بخواهیم یک محصول را به صورت موردی بررسی کنیم، به تعداد زیادی شرکت می‌رسیم که تولیدات همه آنها به گونه‌ای از لحاظ کیفیت، قیمت و بسته‌بندی تقریباً به یکدیگر نزدیک است. اگر شرکتی قیمت خود را کاهش دهد، شرکت‌های دیگر برای رقات با او ناچارند قیمت‌های خود را کاهش دهند.

در این حالت می‌توان گفت تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان محصول در اقیانوسی مشغول به رقابت هستند که دائما جنگ قیمتی با هم دارند و در این جنگ دچار مشکلات می‌شوند و این اقیانوس آبی با ریخته شدن خون آنها به اقیانوس قرمز تبدیل می‌شود. خب حالا راه حل چیست؟!

یک شرکت موفق وارد اقیانوس قرمز نخواهد شد یا اگر وارد شود، سعی می‌کند که خود را از آن دور سازد. چرا که در دنیای امروز رقابت شدیدا سخت شده است.

استراتژی اقیانوس آبی

در دنیای امروز رقابت معنایی ندارد و شرکت‌ها باید به دنبال ارائه محصولی باشند که رقیبی برای آن وجود نداشته باشد و درون اقیانوس آبی فعالیت کنند. شرکتی که محصول یا خدماتی عرضه می‌کند که با دیگران متفاوت است دیگر نیازی به جنگ قیمت و رقابت ندارد. در این شرایط شرکت های دیگر به دنبال او در اقیانوس قرمز با هم می‌جنگند و سعی در پیروی کردن از او و رسیدن به اقیانوس آبی که این شرکت موفق در آن است، دارند. اما حتی اگر به اقیانوس آبی شرکت پیشرو برسند، آن شرکت باز هم از آنها جلو‌تر است و خود را در میان اقیانوس آبی به جلو رانده است.

در اقیانوس های قرمز، شرکت ها سعی می کنند به عملکرد بهتری نسبت به رقبا دسته یافته، سهم بیشتری از تقاضای بازار را از آن خود کنند.

اما از آنجا که اقیانوس های قرمز پر جمعیت اند احتمال سود آوری و رشد در آنها کم است. درعوض از اقیانوس های آبی هیچ بهره برداری صورت نگرفته و هیچ رقیبی در آن وجود ندارد. بنابراین در اقیانوس های آبی پتانسیل بالایی برای رشد و سود آوری وجود داشته و تقاضای بالقوه بالایی برای محصولات و خدمات این اقیانوس ها وجود دارد.

اقیانوس آبی خود می تواند قوانین و حد و مرز های صنعت را مشخص کند. اگر چه تعدادی از اقیانوس های آبی وجود دارند که فراسوی حد و مرزهای صنایع فعلی آفریده شده اند، اما اغلب آنها در داخل همین اقیانوس های قرمز و از طریق توسعه حد و مرزهای صنایع فعلی خلق شده اند.

در اقیانوس های آبی رقابت بی معناست، زیرا قوانین بازی هنوز تنظیم و تدوین نشده اند.

آفرینش مستمر و بدون وقفه اقیانوس های آبی

اگرچه واژه اقیانوس های آبی عبارتی جدید است، اما در واقع قدمت آن به اندازه عمر تمامی کسب و کارها می باشد.

به گذشته نگاه کنید. خواهید دید که تعداد بسیار زیادی از صنایع چند میلیارد دلاری تنها در سه دهه گذشته به شکل معناداری وجود نداشته اند. صنعت تلفن های همراه، کارخانجات الکتریکی بیو تکنولوژی، ویدئوهای خانگی، اسنوبوردها، تحویل های سریع السیر و ….

با این حال، هنوز تفکرات استراتژیک بر روی استراتژی های مبتنی بر رقابت اقیانوس های قرمز متمرکز است. که دلیل آن به این خاطر است که استراتژی سازمانی به شدت تحت تاثیر ریشه خود یعنی استراتژی نظامی است.

استراتژی نظامی عبارت است از مواجه شدن با یک رقیب و نزاع با آن بر سر قطعه زمینی معین که حد و مرز آن مشخص و ثابت است. الگوهای امروزی مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک نیز چنین دیدگاهی نسبت به ساختار بازار دارند. اما  تمرکز بر روی اقیانوس قرمز، پذیرش قاعده محدود کننده جنگ یعنی قطعه زمین محدود و غلبه بر دشمن برای کسب موفقیت و انکار قدرت متمایز جهان کسب و کار است.

از آنجایی که اقیانوس های قرمز به شدت خون آلود شده اند، مدیران باید بیش از پیش به فکر آفرینش اقیانوس های آبی باشند.

مشخصه های و ویژگی های کلیدی استراتژی اقیانوس آبی و قرمز

استراتژی اقیانوس آبی:

– ایجاد فضای بازار بی رقیب

– بی معنا ساختن رقابت

– خلق و تصرف منابع تقاضای جدید

– شکستن رابطه جایگزینی ارزش- هزینه

– پیروی از هر دو استراتژی تمایز و کاهش هزینه

استراتژی اقیانوس قرمز:

– رقابت کردن در فضای بازار فعلی

– غلبه کردن بر رقبا

– بهره برداری از تقاضای موجود

– ایجاد رابطه جایگزینی ارزش- هزینه

– انتخاب یکی از دو استراتژی تمایز یا کاهش هزینه


برامون مهمه بدونیم نظر شما درباره این مطلب چیه؟ لطفا به این مطلب امتیاز بدهید: ( شما اولین نفر هستید که امتیاز می دهیدLoading...)

با ما همراه شوید:

  • aparat
  • telegram
  • soroush
  • eitaa
  • Instagram
  • bale
  • hamsa
  • idpay

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *