بررسی و انتخاب ایده

به گزارش نویاب؛ یکی از نکاتی که در موفقیت یا شکست کسب و کار خیلی مهم است، انتخاب ایده مناسب است. اگر در ابتدای راه اندازی کسب و کار به ایده آن دقت شود و جوانب مختلف آن به خوبی سنجیده شود، خیلی از مشکلاتی که بعضی کسب و کارها با آن مواجه هستند، پیش نمی آید. خیلی از ما اهمیت این موضوع را می دانیم و سعی می کنیم این کار را انجام دهیم ولی باز این نگرانی وجود دارد که شاید نکته مهمی را از قلم بیندازیم یا چیزی را فراموش کنیم و آن را در محاسبات خودمان در نظر نگیریم.

چطور بهترین ایده را پیدا کنیم؟

برای این که بتوانیم از بین ایده های مختلف، بهترین ایده را انتخاب کنیم، باید مولفه های اساسی یک ایده خوب و قابل اجرا را بشناسیم و در بررسی ایده های خود آنها را لحاظ کنیم.

برای غربال هر ایده باید چهار مولفه آن را بررسی کنیم:

  1. امکانپذیری علمی و فنی
  2. مشتری
  3. بازار فروش
  4. منابع

در ادامه هریک از این مولفه را با چند سوال بررسی می کنیم و از هر قسمت یک نتیجه را استخراج می کنیم.

۱- امکانپذیری علمی و فنی

بعضی وقتها ایده هایی به ذهن ما می رسد که از نظر علمی و فنی قابل اجرا نیست. یا در مواردی در مورد قابل اجرا بودن یا نبودن آن تردید وجود دارد. این مورد به خصوص در مورد طرح های تحقیقاتی و دانشگاهی جدی است، اما معمولا در بسیاری از طرح های کسب و کار معمولی این مورد نیاز به بررسی جدی ندارد و از این نظر امکان اجرای طرح وجود دارد.

  • سوال:

آیا اجرای این طرح از نظر علمی و فنی امکانپذیر است؟

  • نتیجه: آیا امکان اجرای طرح از نظر علمی و فنی وجود دارد؟

   اصلا                               شاید                             قطعا

۲- مشتری

در این قسمت مشتریان کار خود را بررسی می کنیم تا بفهمیم آیا به این طرح به اندازه کافی مشتری دارد یا نه و اینکه آیا می تواند مشتریان را به سمت خود جلب کند و برای ما توجیه اقتصادی کافی را داشته باشد یا خیر.

  • سوال:
  • مشتریان ما چه کسانی هستند؟ بالقوه و بالفعل.
  • کار ما چه ارزشی را به مشتریان ارائه می دهد؟ مشتری از خرید محصول ما چه منفعتی کسب می کند؟( مثلا چه نیازی از او را رفع می کند یا چه هزینه‌ای راکم می‌کند و …)
  • در حال حاضر مشتریان این نیاز خود را چگونه برآورده می کنند؟
  • برای مشتریان این محصول چه چیزی اولویت دارد؟قیمت یا کیفیت یا برند.
  • مشتریان حاضرند چقدر برای محصول یا خدمت ما هزینه کنند؟
  • حجم بازار چقدر است؟ ما چند درصد از بازار را می توانیم به خود اختصاص دهیم؟
  • در تولید انبوه، از فروش هر محصول یا خدمت، چقدر درآمد و سود خالص برای ما باقی می ماند؟ در سال هر مشتری به چه تعداد از محصول ما نیاز دارد؟ میزان سود سالانه ما چقدر می تواند باشد؟
  • نتیجه: طرح مشتری دارد؟

   اصلا                               شاید                             قطعا

۳- بازار فروش

در این قسمت قرار است شرایط بازار و رقبا را بررسی کنیم.

  • سوال:
  • آیا این محصول مشابه داخلی دارد؟ مزیت رقابتی طرح شما نسبت به سایر رقبا چیست؟
  • آیا کسی می تواند محصول مشابه شما را از خارج وارد کند؟آیا محصول شما می تواند با نمونه خارجی رقابت کند؟ ممکن است واردکنندگان محصول با کم کردن قیمت مشابه خارجی بتوانند شما را ورشکست کنند؟
  • آیا مواد اولیه را خودتان تولید می‌کنید؟ ممکن است شرکای تامین‌کننده در کار مشکل ایجاد کنند؟ نواسانات قیمت دلار می تواند کار شما را با مشکل مواجه کند؟
  • آیا بازار این محصول را می شناسد یا نیاز به بازارسازی محصول وجود دارد؟
  • این محصول راحت قابل کپی کردن هست؟
  • محصول یا خدمت شما تا چند سال دیگر مشتری دارد؟
  • نتیجه: آیا اجرای طرح بازار فروش مناسبی دارد؟

  اصلا                       متوسط                                  قطعا

۴- منابع

باید بررسی کنیم منابع مورد نیاز طرح چیست و آیا می توانیم راهی برای تامین آنها پیدا کنیم یا خیر.

  • سوال:
  • برای اجرای نمونه اولیه این طرح به چه منابعی( مالی، نیروی انسانی، فضای کاری، اعتبار و …) نیاز دارید؟
  • منابع مورد نیاز برای اجرای نهایی طرح چقدر است؟
  • برای اجرای این طرح چه افراد و تخصص هایی باید در کار شریک باشند؟ نیاز به مشاوره چه افرادی وجود دارد؟ چه قسمتی از کار را باید برون سپاری کنیم؟
  • آیا ما در این زمینه تجربه لازم را دارید و با بازار این محصول یا خدمت آشنایی داریم؟
  • نتیجه: آیا امکان تامین منابع مورد نیاز طرح وجود دارد؟

اصلا                         متوسط                                  قطعا

جدول بررسی ایده

بعد از اینکه چهار مولفه بالا را برای هر ایده بررسی کردیم، نتیجه کار را در جدول زیر نمایش می دهیم:

بررسی و انتخاب ایده

اگر پاسخ یکی از سوالات بالا گزینه اول بود، ایده قابل قبول نیست.

اگر پاسخ همه سوالات بالا گزینه سوم بود، ایده بسیار عالی است.

اگر پاسخ برخی از سوالات گزینه دوم بود، باید شرایطی که برای اجرای ایده لازم است را بیان کنیم.

چند مثال

  • ممکن است در شبکه های اجتماعی یا سایت های اینترنتی دیده باشید که می توان برق رایگان تولید کرد و عکس ها و فیلم های مختلفی را ببینید که با نیرو مغناطیسی، وزن و … برق رایگان و همیشگی تولید می کنند.

اما وقتی این ایده را از نظر امکانپذیری علمی و فنی بررسی می کنید می بینید که این طرح قانون پایستگی انرژی را نقض می کند و از نظر علمی غیر ممکن است. توضیحات بیشتر را می توانید از اینجا ببینید.

  • در بعضی موارد با اینکه تعداد محصولی که در سال می توانیم بفروشیم کم است ولی چون حاشیه سود بالایی دارد می تواند تولید را توجیه پذیر کند. مثلا تولید بعضی از کالاهایی که لوکس هستند و تعداد مشتریان آنها گسترده نیست، ولی تولید آنها حاشیه سود خوبی دارد می تواند توجیه پذیر باشند. برای نمونه می توان میز چوبی بازشو را مثال زد.

تذکر

برای اینکه بتوانیم از امکان پذیر بودن یک طرح جدید مطمئن شویم باید آن را به طور دقیق بررسی کنیم و برای آن «طرح توجیهی» بنویسیم که کاری زمانبر و نسبتا پیچیده است و شاید خودمان نتوانیم این کار را انجام دهیم. مطالبی که در بالا گفته شد برای بررسی اجمالی ایده است و در بسیاری از مواقع همین بررسی اجمالی کفایت می کند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *