در این مطلب قرار است با خانم «لنا وفایی» و کسب و کار او آشنا شویم. کسی که برای اجرای ایده اش تحصیلاتش در آمریکا را نیمه کاره رها کرد و به ایران برگشت و استارتاپ «پیاده» را ایجاد کرد.
معرفی بنیانگذار پیاده
لنا وفایی متولد ۱۳۶۷ در تهران است. از ۱۸ سالگی به ونکوور کانادا رفت و در رشته مهندسی ژئوتکنیک از دانشگاه بریتیش کلمبیا لیسانس گرفت. پس از آن برای گرفتن فوق لیسانس معماری به نیویورک رفت اما یک سال بعد از شروع فوق لیسانس کسب و کارش را در ایران شروع کرد و مشغله کار باعث شد ترک تحصیل کند و دوباره ساکن ایران شود. از یک سال پیش هم برادرش «کسرا» بهعنوان همبنیانگذار به پیاده اضافه شده و در به عنوان مدیر اجرایی با او همکاری میکند.
ایده پیاده از کجا شروع شد؟
چند ماه قبل از اینکه فوق لیسانس را شروع کند ایده تهیه یک کتاب عکاسی در مورد تهران به ذهن او و دوستش رسید. طولی نکشید که ایده را کمی تغییر داد و به فکر ساخت وبسایت افتاد. با اینکه کار را سریع شروع کرد ولی به خاطر درس موقتا پروژه را رها کرد و به آمریکا رفت.اما بعدا هم هیچ وقت این سایت راه نیفتاد.
سال بعد که برای تعطیلات تابستان به ایران برگشت، تصمیم گرفت که این ایده را تبدیل به یک اپلیکیشن موبایل کند و با کمک یکی از دوستان کار ساخت اپلیکیشن پیاده را شروع کرد. چند ماه قبل از اینکه اپلیکیشن معرفی شود، صفحه اینستاگرام پیاده را راه انداخت تا در آن بتواند ایده خودش را تست کند. او از بارخوردی که از مخاطبان گرفت خیلی زود متوجه شد فکرش درست بوده و کمبود چنین رسانه ای احساس می شود و کم کم توانست با استفاده از خواسته های مخاطب اپلیکیشن را تغییر دهد و آن را به گونه ای طراحی کند که منطبق بر نیاز مخاطب باشد.
پیاده چه کار می کند؟
اپلیکیشن پیاده شامل پیشنهادهای گردشگری، انیمیشنهای فرهنگی، اعلام رویدادهای فرهنگی هنری در تهران است و علاوه بر این ۱۴ دستهبندی برای معرفی موزه، گالری، کافه و مکانهای فرهنگی هنری شهر تهران است. البته چون رشد کافه و رستوران ها در تهران خیلی زیاد است، آنها هم به آن توجه کرده اند و مردم هم از این مطالب استقبال خوبی کرده اند تا جایی که بعضی ها آنها را به عنوان رسانه ای که کافه و رستوران ها رو معرفی می کند می شناسند!
درآمدزایی و جذب سرمایه
پیاده تا به حال از یک سرمایه گذار که در خارج زندگی می کند ۲ میلیارد تومان سرمایه جذب کرده است. آنها قرار است هفته آینده وارد فرایند سرمایهگذاری از نوع جمعی با شرکت «ایده هاب» شوند و سرمایه مورد نیاز خود برای ۱۶ ماه آینده تامین کنند. آنها می گویند مبلغ این سرمایه چندین برابر سرمایهای است که تاکنون هزینه کرده اند. آنها سال گذشته با شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر «رهنما» جلساتی داشتند اما روی درصد سهم به توافق نرسیدند. انگار شرکت رهنما سهمی بین ۲۵ تا ۳۰ درصد را می خواسته ولی آنها تنها حاضر بودند ۵ درصد سهم را به این شرکت واگذار کنند.
با اینکه سه سال از تاسیس پیاده می گذرد اما درآمدزایی آن آبان ۹۷ شروع می شود. آنها برای درآمدزایی ۶ مدل را در نظر گرفتهاند که در ۱۶ ماه آینده پیادهسازی میشود. نخستین مدل درآمدزایی، خدماتی است که به کسبوکارهای شهری میدهند تا با مخاطب مورد نظرشان ارتباط بگیرند. این خدمات میتواند از تبلیغات و بازاریابی و ایجاد برند تا رسیدن به مشتری را دربربگیرد. فروش بلیت رویدادها، فروش تجربههای شهری، فروش بستههای تخفیف، سیستم تولید محتوا و… از دیگر مدلهای درآمدزایی پیاده خواهد بود.
بزرگترین چالش پیش روی آنها این است که همه سرویسهای آنها زمانی خوب کار خواهد کرد که ترافیک بالایی داشته باشند. پس ارائه محتوا و خدماتی که برای مردم مفید باشد، یک چالش اساسی خواهد بود. بنابراین باید محتوایی ارائه کنند که خواهان داشته باشد. پیاده تا به حال بیش از ۹۰ هزار بار نصب شده است و روزانه تا ۶ هزار نفر به اپلیکیشن آنها سر می زنند.